V CR nejsou profesionalni angel investori. Co s tim? Uvaha z pohledu investora i startupisty.

Trosku bulvarni nadpis 🙂

Ale nema moc daleko k pravde:

  • Kolik lidi tu udela vice rekneme alespon dve investice rocne?
  • Kolik investoru tu ma nebo buduje portfolio alespon 10ti investic?

Protoze jak muzete vygooglit, statistika je nemilosrdna – uspech se neda prilis predikovat a je potreba rozlozit riziko (misto jedne velke investice mit mnoho malych). Tuto znamou pravdu zopakoval ve skvelem (opravdu doporucuju) rozhovoru Naval Ravikan, zakladatel AngelListu:

Angel investors need to invest in at least 25 to 30 companies (maybe more) in order to have a decent angel portfolio. “ 

V tom rozhovoru take rika, ze 70% uspechu se neda ovlivnit. Jini jdou jeste dale a rikaji, ze uspech startupu je vlastne mnohem vetsi loterie nez si myslime, viz clanek What if successful startups are just lucky?. Ja s tim souhlasim. Vetsina firem je proste uspesnych proto, ze byli zakladatele ve spravny cas na spravnem miste a serie nahod je dovedla k uspechu. (Asi znate treba tu story, jak spoustu let zpatky chlapik z IBM podepsal „omylem“ licencni smlouvu s Microsoftem, ktery mel tenkrat jednotky zamestnancu, misto aby tu firmu IBM koupila).

Vetsina investoru si to vsak neuvedomuje. Neuvazujou o sve investici jako o necem, co se jim pravdepodobne nevrati.

Angels jsou extremne duleziti pro cely ekosystem, podle nekterych zdroju poskytuji az 90% vsech investic. Nicmene kdyz v tom sami neumeji chodit (coz si samozrejme neumi pripustit), tak to celemu ekosystemu skodi.

Budu ted schvalne zjednodusovat a generalizovat, jake zkusenosti jsem posbiral za posledni rok ja osobne + od founderu jinych startupu. Vyjimky se najdou, ale jejich opravdu malo. Takze zjednodusena karikatura typickeho lokalniho angel investora by mohla vypadat treba takto:

  1. Do medii rika, ze investuje do lidi. Pritom chce videt hotovy produkt.
  2. Nezajima ho exitova hodnota, ale dividenda. Poklada otazku: jaky zisk planujete pristi rok?
  3. Do medii rika, ze lokalni startupy nemaji globalni mysleni. Pritom on sam neprodal do zahranici ani mys 😉 a kdyz budete chtit naraisovat >5 milionu korun tak rekne, ze tolik penez nepotrebujete.
  4. Jeho uvazovani je o efektivite (jak za malo penez udelat hodne muziky), ne o rychlosti rustu (je treba rychle rust, klidne neefektivne, ale rychle).
  5. Je zameren na hodnotu firmy tvorenou cash-flow, ne trznim podilem.
  6. Valuaci investice prepocitava na soucasny obrat ci zisk.
  7. Za svou vyhru povazuje, kdyz za malo penez koupi ve startupu hodne procent.
  8. Z vyse uvedenych duvodu je pro nej neprijatelne investovat formou konvertibilniho dluhu (convertible note).

Par kontrastu od profesionalnich investoru, abyste videli dobre ten rozdil:

  1. „Proboha, vy zpoplatnujete? Neblnete, vzdyt si tim brzdite rust!“
  2. „Hledate hrozne malo penez na to co delate. Tak malo vam nedam, to se vam nepodari udelat“.
  3. „Ta firma co mi tu popisujete, ma 100% sanci na uspech. Ale kradete existujici trzni podil existujicim firmam. To je life-style byznys, k tomu mne nepotrebujete. Pojdme se bavit o tom vasem napadu, ktery jste zminil na zacatku. Tam je nejaka sance zmenit svet. Sice mizerna, ale vyhra muze byt poradna.“
  4. „Nepopisujte mi co delate ted a co mate hotove.. mne zajima co jste jako founders delali drive a jakou mate vizi s timto projektem.“

Reseni pro investory:

  1. Udelejte si mentalni cviceni na tema „Ztratovy Twitter jde na burzu“.
  2. Urcete si budget, ktery mate na rizikove investice. Rozdelte ho minimalne na deset, lepe 20 hromadek. Tak si urcite prumernou castku, kterou chcete investovat.
  3. Investujte casteji a v drivejsich fazich.
  4. Uvedomte si, ze vase vyhra neni mit hodne procent ve firme, ale vydelat penize. Par procent v opravdu velke firme je lepsi, nez mit desitky procent malem startupu. Kazde procento, ktere vezmete founderum, snizuje je jich motivaci a zvysuje barieru pro vstup dalsich investoru.
  5. Vase vyhra neni investovat malo penez, ale investovat tolik, kolik je treba pro maximalni rychlost rustu. Kazda koruna kterou usetrite, muze byt rozhodujici v tom, zda dany trh zabere vas startup nebo nekdo jiny.
  6. Nebojte se investic formou konvertibilniho dluhu. Usetrite si cas tureckym vyjednavanim o valuaci v dobe, kdy se neni ceho chytit. Kdyz se dobre nastavi zakladni parametry, je to ferove pro obe strany, motivacni pro foundery i pro budouci investory.
  7. Dejte mnohem vetsi hodnotu na tym nez to delate dnes. Ptejte se na otazky „jak dlouho se znate“, „co jste spolu uz v minulosti dokazali“ atp.

Reseni pro startupisty:

  1. Musite se smirit s tim, ze „nasi“ investori v tom moc neumi chodit. Vetsina tech, se kterymi se budete bavit, budou investovat poprve ci podruhe v zivote. Tolerujte jim, ze na vas budou zkouset aplikovat vzorecky pro ROI – delaji to tak cely zivot a vy jim najednou budete tvrdit, ze se to tak nedela.
  2. Zkuste lepe „prodat“ svou osobni a tymovou minulost.
  3. Pokud Vam bude nejaky investor slibovat „ja pro vas budu 1 den v tydnu pracovat“, dejte mu cast podilu za finance a cast za praci. Na kazdou cast udelejte samostatnou smlouvu/dohodu.
  4. Sezente si alespon pet nabidek, nez na nejakou kyvnete. Budete mit alespon nejakou predstavu o tom, jak si vas hodnoti trh.
  5. Na druhou stranu kdyz dostanete nejakou nabidku ktera se vam libi, tak ji ihned akceptujte. Investori meni sve nalady kazdy den. Moje zkusenost je, ze za tyden plati treba uz jen 50% nabidek. (Cim kvalitnejsi investor, tim mene vas bude tlacit do rychleho rozhodnuti a tim spise bude ve svem rozhodnuti konzistentni).
  6. Nebojte se o podil. Kdyz treba date investorovi 20% firmy, pomuze vam to zvysit hodnotu firmy alespon o 26%? Pak ten deal pravdepodobne dava smysl.
  7. Nezapomente na „vytahovy test„. Investora se bez jeho souhlasu prakticky nemuzete (legalne 🙂 zbavit. Je to clovek, ktereho uz nejakou dobu znate? Dokazate si predstavit, ze s nim stravite nekolik hodin v zaseknutem vytahu aniz by vas to nejak vycerpavalo?
  8. Mensi penize vemte odsud, pro vetsi si (o rok pozdeji) zkuste zajit do zahranici (alespon pro nabidky).
  9. Hledani investora se venujte bud intenzivne nebo vubec (hezky popsano Paulem Grahamem zde: Be in fundraising mode or not – viz 4ty odstavec toho clanku). PG rika, ze kdyz se vam nepodari dostat rozumne nabidky do 30 dnu, mate se na to vykaslat a dal pracovat na vylepsovani produktu/vysledku. Naval Ravikant pro zmenu popisuje zmenu, kterou umoznil AngelList: „Convertible notes have their advantages because you can keep fundraising all the time. The idea that you fundraise once, it’s closed off for 18 months and suddenly reopens (only to close again) is an artificial old model driven by the realities of how VC and fundraising used to work. The reality today is that fundraising is now more of a blend: You can do your fundraising over 6 months and keep a convertible note open.

PS: Ten posledni bod byla treba chyba, kterou jsem udelal ja – protoze nas penize nejak moc netlacily, delal jsem to intuitivne, tak nejak napul. Coz jak se ukazalo, spojilo nevyhody obou pristupu – zralo to hodne casu ale zaroven investori necitili zadny tlak. Na jednu stranu je spousta penez na ceste, hodne lidi ma zajem, kazdou chvili se ptaji na ruzne novinky atp., na druhou stranu na ucte neni nic 🙂 Takze ted budeme posilat tem investorum, se kterymi jsme jeste nepodepsali, vyzvu, aby dali do cca 14 dnu vedet, zda pristupuji na nase podminky nebo at navrhnou vlastni. Pak to seradime a vyhodnotime. Mame spocitane, kolik penez potrebujeme „za kazdou cenu“, kolik bychom radi na rozumne zrychleni a kolik je uz spis „nice to have“. Takze mame tri pasma, ktere se lisi nasi ochotou vyjednavat. Brzo uvidime jak hodne si muzeme dovolit zrychlit a jak hodne muzeme dat prednost rychlosti vs. efektivite vynalozenych nakladu. Podle toho se upravi strategie na nejblizsich cca 6-9 mesicu. Zaroven asi nechame bezet dlouhodobou „kampan“ na AngelListu. Jinak zatim jedeme porad podle nejpesimictejsiho rozpoctoveho scenare jmenem „vsechno se sere + neziskali jsme ani korunu investic“. Nechceme nezdrave riskovat. Tak drzte palce 🙂

Update 5.12.2013: V tom vsem vyse uvedenem vidim trzni prilezitost a trosku jsem dumal nad tim, co s tim (viz clanek Jak ma vypadat idealni investor aneb First Fair AngelFund). Evidentne nejsem sam: Kima Ventures Will Allow Startups To Raise $150K Within 15 Days Via AngelList. Treba Node5 dotahne ten svuj miniseedfond 🙂

Reklamy

8 thoughts on “V CR nejsou profesionalni angel investori. Co s tim? Uvaha z pohledu investora i startupisty.

  1. Pěkný článek.
    Ale třeba jinému startupu se naopak s částkou v řádu milionů musím vyloženě vnucovat 🙂

    • Třeba jsi zrovna ty ta svetla vyjimka 🙂

      Nam taky nekdo nabizel sedmimistnou castku – ale za podmínek co se nam nelibily: a) vyhodit/vykoupit ostatní drobné investory – které ale chceme (stejne jako tebe 🙂 na palube i z jiných nez finančních duvodu.. b) nechtěli convertible notes a zároveň na valuaci rovnou za akcie jsme se neshodli.

  2. Ahoj Petře,
    chtěl jsem jenom poděkovat za tenhle blog a velmi dobré články, díky kterým jsem dozvěděl hodně nového. Chystáme se do nového podnikání a přestože se nejedná o čistě internetový business a investora nehledáme (spíše partnery, informace a mentory), jsou pro mě tvoje články přínosem. Díky.

    • Diky! Nemam ted moc casu pomahat osobne tak to napravuji blogem 🙂 Jinak vetsina veci v podnikání je obecne aplikovatelnych, bez ohledu na obor (pokud se zrovna nebavime o stavbe mestskych tunelu pro Prahu atp. 🙂

  3. absolutní bomba článek…. je až neuvěřitelné, že kdybych měl popsat moje zkušenosti z jednání s investory (konkrétně brněnskými) tak bych to popsal úplně stejně… tedy ale nachlup stejně… 🙂

  4. Výborně shrnuto, krajní pohled firmy i investora, zlytý střed je vždy někde mezi.

    K ohodnocení podle tržního podílu v. ROI: tohle je jedna z velkých předností „zamrzlé“ střední Evropy a měli bysme více poslouchat finančníky „staré školy“. V roce 2000 pomohl tento přístup vyhnout se bublině (téměř), ke které Snapchaty dnes už míří. Zkrátka bez revenues a aspoň nějakých malých výsledků nemá smysl ve stření Evropě firmu hodnotit. Na bubliny je Amerika.

  5. Pingback: FAQ: Jak se urcuje valuace startupu | Petr Ocasek

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s