Jak delat cold-emailing na investory

Cas od casu mi chodi zadosti o investice. Ty z CR maji vetsinou spolecne to, ze jsou to dlouhatanske emaily s vselijakymi prilohami, z kterych casto beztak nejde pochopit o co jde, jak daleko ten byznys je, kolik potrebuji penez, jak rychle rostou..

Ty z USA maji vetsinou spolecne to, ze chodi vetsinou pres AngelList (vyjimecne pres LinkedIn) takze okamzite vidim, co mne s danym founderem spojuje, jak ty lidi jsou aktivni ve svem oboru, kolik maji followers atp. Jednoduse si udelam prehled o tymu, o stavajicich investorech, o traction atp.

Tohle je ukazka krasneho cold-emailu, ktery zrovna dnes prisel. Cisla jsem zcenzuroval (oznaceno hranatymi zavorkami).

Hey Peter, We’re just now finishing our time at 500 Startups and I figured you may be interested in learning a bit about our round and mission. Can you hop on a call late next week? Feel free to suggest a few times that work for you. We’ve raised $[xxx]k over the last few weeks and we have some room left in this round. About StudySoup: StudySoup is a 500 Startups-backed marketplace that connects struggling students with smart students to help them get the content they need to succeed in class, on demand.  We’re attacking a massive $54Bn market (Kaplan $2bn rev) from the bottom up by crowdsourcing top students. We launched 12 weeks ago, with monthly growth rates at 40%, a total of 15,000 users and up to 24% penetration on campus. We’ve hit $120,000 run rate at a 50% profit margin. Best Regards, Sieva angellist.com/studysoup

Co tam muzete videt? Rozeberme si ho:

  1. Je zrejme co delaji a jak to delaji: “marketplace that connects struggling students with smart students .. on demand
  2. Je tam videt co mam s nimi spolecneho (jsou alumni z 500S)
  3. Je videt jak velky je jejich trh: “We’re attacking a massive $54Bn market
  4. Je tam videt jejich GoToMarket strategie: “from the bottom up by crowdsourcing top students
  5. Tlaci na pilu, vytvari pocit urgence: “We’re just now finishing our time at 500 Startups” a take “we have some room left in this round“-> brzy budou mit demo-day plus ze toto investicni kolo (a tato valuace) uz je skoro rozprodana.
  6. Je tam konkretni call to action: “Can you hop on a call late next week? Feel free to suggest a few times that work for you.
  7. Snizuji moji obavu z toho, ze bych byl prvni a posledni investor: “We’ve raised $[xxx]k over the last few weeks
  8. Je tam traction: “We launched 12 weeks ago, with monthly growth rates at [xx]%, a total of [xx],000 users and up to [xx]% penetration on campus. We’ve hit $[xxx],000 run rate at a [xx]% profit margin.
  9. Je tam link na AngelList profil.

Nemam tomu skoro co vytknout. K dokonalosti tomu chybi snad uz jen vetsi personalizace, proc chteji on-board prave mne (napr. “chceme vyuzit vase kontakty na evropskych univerzitach”).

Cile takoveho prvniho takoveho e-mailu mohou byt dva:

  1. Raisuje-li firma on-line (na microventures.com, AngelList, fundersclub.com, …) tak aby investor rovnou tech cca $5-10K investoval. Ani jedna strana do toho nechce vkladat dalsi cas.
  2. V opacnem pripade behem 30 vterin zaujmout a ziskat dalsich cca 20-30 min na telefonu, pripadne osobne. Tam je pak cas projit investicni deck, popovidat vice o trhu, konkurentech, tymu, planech pro dalsi mesice.

Vyplati se oslovit vetsi mnozstvi investoru (min. 50) a hledat mezi nimi ty, kteri chteji investovat. A ty co nechteji, tak nema smysl presvedcovat. Co nejrychleji to ukoncete, podekujte a nabidnete moznost prihlasit se do vaseho investorskeho newsletteru (posilaneho treba 6x rocne), kde budete vzdy informovat o vasem postupu. Na zacatku se chyti investori, kterym se libi trh, napad, tym.

Pozdeji se chytnou investori, pro ktere je dulezitejsi traction. Oni jsou smireni s tim, ze dostanou horsi valuaci, nez ti co investovali jako prvni. Kazdopadne kazdemu investorovi venujte idealne max. jeden telefon a jednu schuzku. Jestli neni pripraven investovat, nepremlouvejte, nevyjednavejte. Investoru beha po svete hafo. Je jednodusi ziskat 3 investory z 50ti oslovenych, nez 3 ze 3. Jen tim, ze si promluvite s hodne lidmi, dostanete realny feedback. Oslovte nejdrive treba ctyri nedulezite investory (maly test) a hned potom ve stejny den hromadne na dalsich 50. S temi, kteri pro vas maji fakt velkou hodnotu, pracujte individualne – mejte jasno v tom proc je chcete a rovnou jim to reknete. Muzete jim nabidnout treba o 30% nizsi valuaci nez ostatnim (rika se tomu advisory round), protoze krome penez dodaji kontakty, know-how. Stanovte datum, do kdy chcete znat jejich rozhodnuti. Kdyz reknou ze nevi, ci chteji vice casu nebo dokonce ze ne, znamena to “ne, ted nechceme investovat, mozna pozdeji”. Kdyz se Vam nepodari za par tydnu ziskat alespon jednoho investora, vykaslete se na to. Pracujte na traction a dodejte vice dukazu a mene slibu. Za tri mesice se vratte k raisovani. Tvrda cisla drive ci pozdeji naraisuji v podstate za vas.

Good Luck!

PS: StartupYard ted investuje €30,000, coz by pro uplne novy tym melo stacit pri uspornem rezimu i pro tri lidi na rok. Pro sest lidi na pul roku. To je sakra dlouha doba na to mit pro investory cisly zvalidovany business model!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s