FAQ: Když jdou ty obraty tak nahoru, tak proč na to vůbec hledáte investora?

Tohle je otazka, kterou jsem dostal mockrat v posledni dobe, naposledy dnes mailem:

„Ty grafy jsou neuvěřitelný, velká gratulace.

Ale když jdou ty obraty tak nahoru a máte už 200k měsíčně v podstatě navěky, tak proč na to vůbec hledáte investora? S takhle našláplým projektem to vypadá jako velká škoda.“

Rec je o grafu ktery najdete dole na angel.co/click2stream.
Mimochodem, uz neni aktualni, uz jsme v 83 zemich 🙂

Jednoducha odpoved:

Think big 🙂

Ale abych to trosku vysvetlil:

Taky nas na moment (spise ale jen ze vtipu) napadlo vsechny propustit a 200 tis rozdelit mezi zakladatele (protoze nase naklady jsou zatim hlavne mzdy lidi, ktery produkt rozviji, servis zakazniku co uz mame skoro nic nestoji). Na jednu stranu je to lakave, protoze jsem vzdycky vsechny firmy budoval tak, ze jsem si z nich prakticky nic nebral a vse co se vydelalo slo do rozvoje.  A tak vzit si mesicne skoro 100K za vyrizeni par support mailu denne zni cool. Ale to je hrozne kratkozrake.

1. Zacina to u toho, kam mirime

Jak to hezky rekl muj spolecnik Robert Prokes – neni cilem postavit super vydelavajici zivnost o par lidech.
Cilem je nejenom zurocit zkusenosti z tech predchozich podnikani, ale udelat neco poradneho. Posunout se zase dal, neco noveho se naucit.
Mimojine mne stvalo, ze tem nejpokrocilejsim tymum ze StartupYardu/Node5/… dokazu radit uz jen teorii, kterou jsem si ale sam neprosel. Vlastne jsem se nemel ani od koho ucit. Od koho taky? Kolik je lidi CR, kteri maji >20 zamestnancu, prodavaji do >10ti zemi a jeste funguji jako mentori? Myslim ze vice jak pet ne.
Take mne nikdy nebavilo prinaset do CR napady overene jinde, coz vyzaduje zjednodusene receno „jen“ skvelou exekuci. Ale naopak delat unikatni veci a zkoumat nove pristupy, nove trhy –  to je sice mnohem tezsi, ale je to to co mne tak hrozne bavi.
Mozna za to muze Mila Knepr, ktery nas pred lety jeste z dob jeho pusobeni v Mark BBDO koucoval. Mozna spis ale tyhle dve knizky:
  1. Strategie modrych oceanu (jde koupit i v cestine)
  2. Beyond disruption : changing the rules in the marketplace (take je koupit v cestine)

Opravdu obe dve doporucuju.

2. Neni to zadny neuveritelny rust

Treba Paul Graham (sef startupoveho akceleratoru yCombinator) pise, ze tymy u nich musi mit tydne cca 6% rust, a take to na tydenni bazi vyhodnocuji. To je v podstate 25% mesicne a tedy to, co mame my, takze bychom mohli byt spokojeni.
Ja to ale povazuju za rychlost na hranici spokojenosti, protoze:
  • trh umoznuje rust mnohem rychleji
  • kde nevyrosteme my, vyroste nekdo jiny
Sice bychom mohli byt happy za ta cisla, zvlast kdyz jsme se na rust nijak extra nezamerovali (jeste pred mesicem jsme nemeli nikoho na marketing ani obchod) a dosud jsme pracovali hlavne na technologiich. Ale to je prave ten problem. Mit zdroje, mohli jsme delat i akvizice zakazniku. Ted jsme rostli „jen“ o cca 120 novych zakazniku mesicne, ale spocital jsem si, ze potencial trhu je radove 10 az 40.000 novych zakazniku mesicne. A kdyz ten potencial nevyuzijeme my, tak davame sanci ostatnim. Takze jde o cas.

3. Bojujeme na trhu, kde vitez bere vse

Ve vetsine technologickych oborech casem vyhraje jen jeden, maximalne par dodavatelu. Nejde jen o uspory z rozsahu a moznost zamestnat ty nejlepsi lidi, ale v pripade marketplace (coz jsme my) i o komunity uzivatelu, vyvojaru a vyrobcu, ktere potrebujete. A oni nebudou dealovat s kazdym. Trh se jednou rozdeli (ala platformy Apple, Android a Windows) a bude pro kohokoliv hrozne tezke znovu dobyt nejaky zajimavy podil.

Vzdy bude relativne jednoduche na obsazenem trhu udelat uspesnou firmicku na nejake trzni nice (telefony pro seniory, zdravotne postizene aj), nebo na nejakem konkretnim trhu (napr. lepsim lokalnim supportem a osobnim pristupem).

Ale my chceme vyuzit toho, ze tam kde jsme my, trh jeste neni rozdelen – dokonce ho vlastne vytvarime. Takze znovu: jde o cas a o rychlost.

Pokud se to nepodari (vytvorit marketplace), tak vzdycky muzeme agresivni rust zbrzdit a byt „proste jen dalsi firmou co dela videoanalytiku“. Je super ze mame zalozni plan, navic porad dost zajimavy. Ale jednoduse je zatim byt sance byt v tom potravnim retezci o kousek vys. (Znate to, kde se tezi zlato, je nejlepsi prodavat lopaty).

4. Takze proc prijimame investory

Abychom byli tak rychli, jak jen to jde. Stavajicim tempem (bez externiho financovani) se treba ze soucasnych cca 10ti lidi rozsirime za rok cca na 15-20, kdyz by slo vse dobre. A na vsem budeme porad hrozne setrit. Nebudeme se moct poustet do zadnych riskantnejsich strategii (ktere ale mohou prinest velky zisk), nebo do mene efektivnejsich akvizicnich strategii, ktere ale ve velkem provedeni ve vysledku prinesou absolutne vetsi pocet zakazniku. Proste pojedeme na jistotu, protoze budeme muset byt velmi efektivni a nebudeme si moci dovolit slapnout vedle. Coz by v jinych pripadech (na jinem trhu) byl casto naprosto legitimni pristup.

Jenze my defame neco, co jeste nikdo pred nama nedelal. Tech pokusu a omylu nas ceka hodne a musime na to mit zdroje. Jinak jen ukazeme cestu ostatnim, kteri to pak zexekuuji lepe nez my, nebo budou mit vice zamestnancu nebo vice penez nez my. (Znate to: prvni to vymysli, druhy udela, treti na tom vydela).

My se tedy musime branit nejen ostatnim startupum (malym a efektivnim, ale casto za zady s VC kapitalem), ale i pomalym korporacim v pribuznych oborech (treba Honeywell, ktery jen v Brne ma 600 zamestancu), ktere by si mohli rict „hmm, to vypada zajimave, od zitra na to posleme 200 lidi a $200M“. V takovem kontextu je najednou rust v radu tisicovek dolaru mesicne uplne k nicemu.

Takze tak 🙂

Advertisements

4 thoughts on “FAQ: Když jdou ty obraty tak nahoru, tak proč na to vůbec hledáte investora?

  1. Hm. Neco na tom je. Boostrapovani vubec neni spatne. Ale jestli pres AngelList dostanes dobre strategicke investory, bude lip …. jde to?

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s