Pod názvem Krize – ohrožení či příležitost se konalo setkání manažerů České manažerské asociace (ČMA) kde jsem měl možnost vystoupit se svým příspěvkem.
Prezentace Vám toho bez výkladu moc neřekne, ale v zásadě jsem se snažil předat toto poselství:
- Krize není nic jiného, než změna dosavadních pravidel hry
- Je třeba se jim přizpůsobit – změnit se – inovovat. K tomu jsem posluchačům pro inspiraci přiblížil metodiku Lean startup, kterou lze více či méně použít i pro nové produkty i v korporacích (viz. např. hezký příklad testování nových produktů v nakladatelství IMP).
ČMA je zajímavá tím, že častým či dokonce typickým členem je bělovlasý pán, možná s několika tituly, zřejmě opravdu zasloužilý a zkušený manažer.
Těm jsem Lean startup popsal v kostce takto: zkoušejte, testujte, měřte, měnte – a dělejte to co nejrychleji.
Z nesouhlasných posunků během přednášky i v následné diskuzi bylo vidět, že s některými jsem se zásadně nepotkal. Zřejmě v nich centrální plánování a plánování na pětiletky zanechalo svůj dopad a “tydlecty pokusy a omyly” jsou jim proti srsti.
Krásně ten jejich postoj pochopíte z příspěvku jednoho zasloužilého manažera, který se na konci přihlásil se slovy které bych mohl zjednodušeně shrnout zhruba takto:
“Apeluji na vedení ČMA, aby lobovala u vlády, aby zastavila krizi a podpořila naše stagnující české podniky.”
What the fuck, chtělo by se říci.
Takže ještě jednou vzkaz pro všechny, kteří čekají na to “až krize přejde”:
- Krize není nic jiného, než změna dosavadních pravidel hry
- Je třeba se jim přizpůsobit – změnit se – inovovat.
Lidi a firmy prostě dnes utrácí za jiné věci než dřív.
Souhlas!
Tenhle post jsem našel, když jsem hledal, co kdo píše o lean startupech na českém webu. S tvojí vizí, jak jít na inovace, souhlasím. Je jen otázka, jak jsi jim to prezentoval. Pro zavedené podniky je lepší se na věc dívat jako na “lean product development” a “customer development”. Oni zákazníky mají, jen s nimi málo pracují. Když ukážeš na reálném příkladu, že to jde a v čem je to užitečné, ideálně včetně vyčíslení ušetřených nákladů, tak nikdo kroutit hlavou nebude.
Primarne slo o to, ze ty podniky casto delaji jeden obor uz spoustu let, a to stejnym ci podobnym zpusobem. To ze je krize poznaji na konci roku ucetni uzaverky a pak lobuji na vlade a jinde at s tou krizi neco udelaji. Misto aby premysleli, jake nove prilezitosti na trhu vznikaji. Maji preci zdroje, ktere staci presmerovat jinam, a muze to mit mnohem lepsi vysledky nez foukani do mrtvoly.