Jako správný startup jste už kdysi dávno zaregistrovali .com doménu pro svůj projekt s obsahem něco jako “stay tuned” s možností přihlásit se k newsletteru, Twitteru, Google+ a Facebooku. Ale čas pokročil a vy spouštíte svůj první opravdový web s možností objednávky!
Takže co je třeba udělat:
Poslat co nejrychleji na web nějakou (resp. ne nějakou, ale cílenou) návštěvnost a vyhodnotit, jak se návštěvníci na webu chovají.
V této fázi si klidně můžete dovolit návštěvníky kupovat. A nejen že kupovat, ale klidně i za takovou cenu, která pro vás není dlouhodobě rentabilní.
Tzn. např. kupovat jednoho zákazníka za 500,- Kč (což může být např. při ceně prokliku 5,- Kč a konverzi 1% – pro jednoduchost nepočítám náklady na správu kampaně, ale pozor – ty mohou být u malých kampaní až 50% nákladů) i když na jednom zákazníkovi máte marži třeba 300,- Kč (což může být třeba 100,- Kč měsíčně pokud chcete po svém marketingu tříměsíční návratnost a zároveň víte, že ti zákazníci u vás min. tři měsíce vydrží).
Konkrétní kroky:
- Prověřte, jak je váš web indexován Googlem (nechte si vyhledat “site:vasweb.com”)
- Přidejte svůj web do Google Webmaster Tools – pomůže Vám to k rozšířeným výsledkům v Google Analytics a k rozpoznání možných problémů s indexací, zobrazit různé statistiky aj.
- Odhalte základní chyby webu – zaplaťte si např. 3 uživatelské testy na http://www.usertesting.com. Stojí to pakatel a za pár hodin máte výsledky (textové poznámky i audio-video). Testování můžete předtím udělat i s nějakým známým, pokud plusmínus odpovídá cílové skupině.
- Na všechny stránky přidejte Google Analytics.
- Propojte Google Analytics s Google AdWords.
- Na konverzní stránky (např. registrace uživatele, objednávka) vložte konverzní kód (ručně v AdWords nebo tamtéž importem z Analytics)
- Nasaďte nástroje na single user mouse tracking, např. v luckyorange (14dní trial 100 záznamů, pak od 7 USD), Mouse Eye Tracking, Mouseflow (100 záznamů ve free verzi, pak od 10 EUR), CrazyEgg (30 dní trial, pak do 9 USD) nebo nejdražší ale asi nejlepší ClickTale.
- Nasaďte nástroj pro sběr zpětné vazby, buď přes formulář GetSatisfaction nebo lépe přes nějaký live chat, který umí live tracking návštěvníků (můžete se sami podívat na to co zrovna který návštěvník dělá a vyzvat ho k chatu). Mrkněte na LivePerson či slovenský Live Agent.
- Pošlete na web stovek cílených návštěv – udělejte si sami velmi přesně cílenou reklamu, např. v Google AdWords. Třeba jen na pár klíčových slov, které ale co nejpřesněji určují návštěvníky, kteří opravdu hledají vaši službu. Vytvořte cca 3 varianty inzerátu. Denní rozpočet dejte cca na 500,- Kč, tzn. omezte počet návštěvníků denně na cca 100-250 -> abyste moc neutráceli a zároveň měli trochu statisticky vypovídající data. Při zadávání klíčových slov dejte pozor na vícesmyslná slova, synonyma a volnou shodu. Třeba ve streamhostingu nám na začátku volná shoda na klíčová slova “live streaming” zajistila opravdu spoustu návštěv, bohužel zcela nerelevantních – protože spousta lidí hledá spojení typu “fifa live streaming” atp., což nás při definici kampaně nenapadlo. Naštestí špatně nastavenou kampaň rychle odhalíte (a máte určený max. denní rozpočet :o).
- Každý den sledujte chování návštěvníků: Min. po dobu tří dnů, než odhalíte základní nedostatky v kampaních a na webu:
- Sledujte jaké kampaně a jaké vyhledávací slova jsou nejlepším zdrojem objednávek. Ne nutně musí inzerát s nejvyšší proklikovostí (obecně zdroj nejvyšší návštěvnosti) přinášet nejvíce objednávek. Později můžete přemýšlet nad tím, jak uživatele kteří budou hledat tyto výrazy zaujmout levnější kampaní nebo ideálně přes přirozené vyhledávání (dobře fungují různé FAQ, blogy, videa aj.). Pamatujte: Pro SEO je důležité mít zajímavý obsah, který lidé hledají a následně na něj budou sami odkazovat.
- V mouse tracking nástrojích sledujte jak se příchozí návštěvníci na webu orientují – identifikujte co jim dělá problémy a změnte to.
- Pokud používáte u svých klíčových slov volnou nebo frázovou shodu (obecně to pro začátek spíše doporučuji), sledujte kombinace klíčových slov, na které Google vaše inzeráty zobrazuje – ty zajímavé můžete přidat do svých klíčových slov a ty nerelvantní vyřadit – buď přes přesnou shodu nebo přes vylučující klíčová slova.
A jak to děláte vy?
Děláme to stejně, článek je ale velmi dobrý a rozhodně doporučuju!