Ponauceni z 250ti byznys planu a stovek prezentaci ktere jsem videl – je to porad pruser!

Minuly rok jsem videl zhruba 250 byznys planu, vesmes tymu z Node5, prihlasek do Webexpo startup show, Vodafone Napad roku ci ze StartupYardu.

Dalsich spoustu prezentaci jsem videl ve svete, napr. v Amsterdamu na finale StartupBootCampu, v Kyjeve na IDCEE, do Vidne na Pioneers festival ci v Silicon Valley v RocketSpace a na nespoctu networkingovych akci.

K prezentacim jsem uz leccos napsal:

Presto to musim znovu zopakovat:

„Nejcastejsim a zaroven nejpruserovejsim problemem je, ze posluchaci vubec nepochopi co delate.“

A pokud to pochopi, tak uz nejsou schopni postrehnout dalsi dulezite parametry:

  • V cem je to zajimave technologicky?
  • V cem je to zajimave byznysove?
  • Jak hodne je to jen plan a kolik jste uz udelali?
  • Jak to muze byt velke kdyz se to podari?
  • Jake ma vas tym predpoklady/historii pro to, aby to dokazal?

To se vubec nezminuji o tom, ze vetsina tymu neni schopna rici (at uz v prezentaci nebo nasledne pri otazkach) kdo je jejich typicky zakaznik/cilovka, jak to chteji prodavat (jak je zakaznik najde), proc by si mel vybrat prave je, kolikrat za rok predpokladaji ze se zakaznik vrati, jak lze zkomplikovat vstup konkurenci (odchod zakaznika jinam) atp.

Ono to neni jednoduche, i ja s tim porad bojuju. Vzdycky uz mam pocit ze to co delame umim hrozne jednoduse vysvetlit a pak jednou za cas potkam nekoho, komu to vysvetlim behem nekolika minut a on mi to zopakuje mnohem jednoduseji v nekolika vetach. Ono totiz kdyz jste v necem dlouho dobu ponoreni, je fakt tezke to shrnout do par vet. Ale to je vetsinou to co investor/zakaznik potrebuje slyset.

„Kdyz zaujmete tim podstatnym, tak vam posluchac rad da nekolik minut casu, nebo treba cele odpoledne, pro vysvetleni detailu. Ale opacne to nefunguje.“

Takze co s tim?

Uz jsem to naznacil. Mluvte o tom co delate s co nejvetsim poctem lidi. Neprezentujte to vsak stejne, ale podle toho kdo je posluchac. Trenink na mamince je docela dobry trenink pro novinare. Nechte si to od posluchaci zopakovat jejich vlastnimi slovy. Vetsinou to reknou bud spatne, nebo dobre a jednoduseji nez vy 🙂 Takto postupne doiterujete k necemu, co spravne pochopi vetsina.

Proc je dulezite se umet odprezentovat, i kdyz se nehlasite na zadnou soutez nebo nehledate investora?

To se odviji od roli CEO:

  1. Musi umet ziskat zamestnance/co-foundery – tzn. musite umet dobre prodat svoji vizi.
  2. Musi ziskat zakazniky/partnery – tzn. musite dobre prodat svuj produkt.
  3. Mozna budete muset/chtit investora – s investory je dobre budovat dlouhodoby vztah a duveru – protoze kdyz pak ty penize jednou budete „ted hned“ potrebovat, tak to zadny dlouhodoby vztah nenahradi.

V nejblizsich dnech otevre nas click2stream svoje prvni externi investicni kolo, tak se s vama pak muzu podelit, jak se podarilo presvedcit mne 🙂
A pokud jste investorem na AngelListu, tak se na nase materialy muzete podivat uz ted (viz nas profil na AngelListu).

P.

Advertisements

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s