Ano, startupy jsou teď v ČR hype. Se vším, co k hype patří.

ČR má tu vlastnost, že se k nám trendy ze zahraničí dostávají se zpožděním. Což má výhodu v tom, že se na to dá připravit, nějaké fáze vynechat či urychlit.

Takže by nemělo být pro nikoho překvapení, že se jednou začne novému podnikání říkat startup (tak 2 roky zpět) a později se ze startupů stane hype (což se stalo právě teď v ČR, a to jsme IMHO teprve na začátku). A už vůbec by nemělo být překvapením, že tak jako na každé vlně, i na té startupové se bude chtít kdekdo svézt.

Jak pro externí pozorovatele, tak i pro lidi z oboru (investoři, mentoři) není jednoduché se s tím poprat a tak to může někoho unavit a jiný to vzdá.

V ČR se totiž startupová scéna rodí, chybí zkušenosti, nefunguje trh investic, startupisté neví zda mají svou vizi co nejvíce nafouknout, naraisovat peníze a pak teprve makat nebo začít makat hned, zavřít se a s nikým nemluvit, nikam nechodit. Investoři neví, jak hodně mají startupům do řízení firmy zasahovat, stejně tak obvykle neuvažují o důsledcích svých vybojovaných smluvních ujednání pro další kola investice atp.

„Je to krásný divoký západ, plný svobody a romantiky, ale zároveň místo kde se pravidla teprve tvoří, kde se teprve učíme kdo „je ten hodný a kdo zlý“, kdo jen krásně vypráví na konferencích a kdo fakt pomáhá (investoři/mentoři) nebo maká (startupisté).

Ale opět – stačí se učit, jak ty věci fungují v zahraničí. Nebo použít selský rozum 🙂

Bullshitáře od nemakačenka poznáte tak, že ho budete nějakou dobu pozorovat při práci. Proto do Node5 přijímáme některé týmy na podmíněnou dobu max. tří měsíců. Je nám jedno jak jsou daleko, kolik vydělávají, jak prezentují, jaký mají produkt nebo vizi. Hledáme jen jednu jedinou vlastnost – jak rychle se posouvají dopředu. To je totiž to jediné, co rozhoduje o úspěchu. Nabít si hubu a zkusit to jinudy. Rozhoduje rychlost, schopnost inovovat a přizpůsobit se. A logicky – tohle to na konferenci, startupové soutěži nebo dvou kafích nepoznáte. Proto nemůžete nikoho soudit, dokud ho nepotkáte několikrát v rozmezí několika měsíců.

Špinavé ruce investorů:

Jeden z nezkušenějších angel investorů které znám, Michael Prokop, čech který kdysi emigroval do UK a tam se 25 let (!)  věnoval investování do startupů (zde např. článek z roku 2003 o jedné jeho investici) , mi před časem shrnul, co se za tu dobu naučil. Jedna z jeho zkušeností říká:

Investovat do začínajících firem je jako starání se děti ve školce. Nemůžete jim jen ráno připravit svačinu, ale občas jim musíte i utřít zadek. A při tom je velká šance, že si ruku ušpiníte od hoven. A na to není většina angelů připravena.

Takže to není téměř nikdy o penězích, ale o tom, dát těm začínajícím podnikatelům svůj čas, zkušenosti, kontakty. Být jim někdy starším bráchou, někdy knězem, někdy mámou a jindy zas psychologem nebo právníkem. Jít s nima na jednání, dodat jim prostě chybějící kompetence. To se ale nechce investorům moc dělat. Proto je tak velký přetlak v investicích nad 1 mil. USD – protože tam se od investora očekávají už v podstatě jen peníze. Proto nechce nikdo moc investovat 300 tisíc nebo milion. Prostě je to kromě těch peněz možná ještě jednou tolik práce a bez ušpinění rukou to většinou nejde 🙂

Proto třeba v Node5 MiniSeedFondu nutíme investované startupy sídlit u nás a proto je část peněz určena pro intenzivní mentoring či najmutí expertů, kteří tým naučí co neumí (nebo to udělá za něj, pokud jde o jednorázovou činnost).

Takže milý investore, jsou dvě cesty:

  • Pokud chceš investovat málo peněz, musíš si buď ušpinit ruce nebo investovat prostřednictvím nějakého „vehiklu“, jako je třeba StartupYard nebo Node5 MiniSeedFond, kde tu špinavou práci udělají za tebe. A jako nemalý bonus rozloží riziko tvé investice na větší množství projektů (statistika je neúprosná).
  • Investuj hodně peněz do pokročilých firem, které už našli svou cestu a jen po ní potřebují kráčet rychleji. Tvé ruce pak už nebudou skoro nikdy potřebovat.

Vítězství formy nad obsahem:

Nelze než souhlasit. Hezká prezentace se udělá snáz než fungující produkt. Nevím, jestli je bullshit 50% nebo 80%, ale to je vcelku jedno. Důležité je, že to je hodnota, která je normální, bude tady vždy a musíme se s tím smířit. Naším úkolem je rozpoznat tu část s reálným potenciálem.

Já jsem také ze staré školy, podnikám už asi 14 let a teprve teď začínám mít pocit, že dělám více správných rozhodnutí než těch špatných. Spálil jsem se kde se dalo. Začínal jsem s přáteli podnikat v době, kdy neexistoval TechCrunch, o Silicon Valley jsme tu ani neslyšeli, neexistovali žádné vývojářské frameworky, nepoužívaly se verzovací systémy a být globální znamenalo prodávat do Visegrádské čtyřky. Naší marketingovou biblí byl Kotler, motivační biblí Co vás na harwardu nenaučí (z roku 1992) a byznysovou Strategie modrého oceánu o hledání třní niky (poslední dvě stále doporučuji).

Proto ani já nemám pochopení pro social projekty podobně jako Pavel Zima, nebo např. pro gaming projekty, ale naopak mám rád podobně jako „kluci z Mitonu“ transakční byznys. Něco, co jde představit potenciálním zákazníkům a ti mohou říci něco jako „jo, pokud to bude umět tohle a tohle tak bych si to za X peněz koupil“. To umožní rychle získat feedback od trhu a rychle začít generovat výnosy.

Ale to všechno neznamená, že startup nemá být funny – je to jedna z mála z jeho možností, jak přilákat šikovné lidi. Stejně tak to neznamená, že konference se nevyplatí nebo zakladatelé nemají občas prokrastinovat nebo chodit na lekce startup vaření. Naopak. V době kdy se vám formují vaše myšlenky, je velmi dobré se o tom bavit se zákazníky (to zejména), ale i jinými startupisty, mentory a investory, prostě všemožně získávat feedback a inspiraci.

Nebojte se být cool – novináři to mají rádi (= PR zadarmo) a zákazníci taky. Jen nezapomínejte na tu základní otázkubudou vaši zákazníci křičet neštěstím, když byste vaši službu přestali poskytovat?

Shrnuto

  1. Vždycky tady bude významná část nesmyslů.
  2. Investování do začínajících firem v ranných fázích bude vždycky vyžadovat hodně práce.

Ale ani jedno z toho neznamená, že startupy jsou špatné.

Naopak, je to důsledek toho, že inovace nebyla nikdy jednodušší než teď, svět nebyl globálnější než teď a nikdy ho nebylo jednodušší změnit.

Takže, slovy Steva Jobse:
„Do you want to spend the rest of your life selling sugared water or do you want a chance to change the world?“

Reklamy

10 thoughts on “Ano, startupy jsou teď v ČR hype. Se vším, co k hype patří.

  1. Moc hezky napsané. Souhlas s i s tím odstavcem o funny startupu a prokrasinaci. Jen si nemyslím, že by inkubátor měl být hlavní driver prokrastinace a distractions a proprastinační eventy hlavní vizitkou startupisty. A to se teď děje (stačí si pročíst některé tweety z těch akci od lidí, kteří nemají ještě ani náznak firmy, ale už jsou kingové startupu, protože udělali prezentaci, startupově vaří nebo chlastají).

    A protože souhlasím, že se to tu všechno tvoří, tak je možná i v případě inkubátoru nutná iterace (když už se to tam učí :-), aby se tu ten „startupový trh“ nepokazil hned na začátku… Protože jinak se stane to, že ti opravdu kvalitní lidi se z té hype stáhnou, aby mohli makat a nemuseli se brodit balastem lidí typu výše uvedeného, nebudou mít chuť přispívat zpět do komunity, tím pádem nebudou role-models a tím pádem se nepřitáhnou kvalitní „noví startupisté“. Začarovaný kruh. Až to tu dospěje, tak se pak takové věci ustojí mnohem lépe.

    Prostě mi nejde do hlavy, že na jednu stranu všichní ví, že to tu budujeme, že to zatím stojí za prd a že neexistují zkratky, ale zároveň se tu dělají copy-paste inkubátory amerického stylu, které jsou vhodné pro maturitní trh s maturitní startupovou (a nejen startupovou, ale i obecně pracovní) mentalitou, které při každé zpětné vazbě zaujímají defenzivní postoj, protože to dělají přeci dobře. Kdyby takhle reagovaly na feedback startupy, tak je nepochválíte. A tak suma sumárum – kážete vodu, pijete víno?

    Já jsem připraven si ruce od hoven umazat pokud bude zájem. Ale jen tehdy, když budu vědět, že to dává smysl. Že to přinese nějakou změnu a pozitivní vývoj. A to půjde jen v případě, že budete tlačit tím správným směrem i vy. Neboli slovy Steva jobse „Do you want to spend the rest of your life showing off at events and pretending you are cool or do you want to change the way people think, work and innovate in this country“?

    • Diky za reakci Tome, zejm. za „Až to tu dospěje, tak se pak takové věci ustojí mnohem lépe.“

      Ale tu vetu na konci Steve myslim nerekl 🙂

      Ty mas pocit ze mistni inkubatory to tlaci spatnym smerem? Konkretne jak?

      Copy’n’paste americkych inkubatoru se tu myslim nedela. Jednak StartupYard vznikl jako prirozena evoluce akci typu OpenMeeting, IPO48, GotoMarket, StartupWeekend aj. prave proto, aby byl tlak na vysledky.
      Druhak uz kdyz koncil prvni beh, oznamili jsme, ze vyhodit ty startupy po 3 mesicich zpatky na ulici se da mozna v USA, ale ne v CR. Takze jsme oznamili plan dovezt startupy ze zahranici, aby mistni tymy videli jak se opravdu maka. Nebo to, ze chceme vetsi zainteresovanost mentoru (coz vysvetluju v clanku o miniseedfondu).

      Tzn. i my iterujeme a hledame neustale lepsi cestu za konkretnimi vysledky, to nejdrazsi co mame je cas 🙂
      A myslim ze se rysuje uz par hezkych „local heros“, ktere ukazou nasledovanihodnou cestu.

      Btw, ty bys take mohl byt hezkym prikladem, ze se startup nemusi dat procenta nejakemu investorovi (ze je lepsi mit cast neceho velkeho nez 100% niceho). Nechces o tom nekdy promluvit? 🙂

      • „Nechces o tom nekdy promluvit?“ – Rad.

        „A myslim ze se rysuje uz par hezkych “local heros” – Určitě budu se zájmem sledovat. Můžeš jmenovat? Obecně potřebuješ někoho kdo udělal nebo dělá úspěch a má dostatečné charizma aby strhl a motivoval lidi, aby jim dokazal neco predat. A jeste si nestacil skazit reputaci tim, ze mel jeden uspech a potom na co sahl se nepovedlo 🙂

        „Ty mas pocit ze mistni inkubatory to tlaci spatnym smerem? Konkretne jak?“ – Jak jsem psal ve svém komentáři 🙂 Možná je to jen outside pohled. Možná lidi se kterými se bavím (lidi, které máte v běhu included) mají zkreslený názor. Možná tomu vlastně vůbec nerozumím. To je spis na osobni debatu, ale ve finale je to vas byznys. Proc to resim? Neni mi jedno v jakem prostredi ziju. Toto ho podle me dlohodobe kazi – viz muj predchozi komentar. Muzu se na to samozrejme vykaslat, ale to zase potom slycham, ze se neangazuju a nic nevracim (jakkoliv nemam pocit, ze bych cokoliv startupove scene dluzil – spousta lidi bude tvrdit, ze jsem nikdy startup nemel :-)). Tak zkousim co to da 🙂

        „Oznamili jsme, ze vyhodit ty startupy po 3 mesicich zpatky na ulici se da mozna v USA, ale ne v CR“ – Proc? Pokud si nejsou schopni po 3 mesicich zaplatit kancl a nenacerpali nic z toho co jim davate, tak myslim ze za peci nestoji. To nejsou A players.

        „Ale tu vetu na konci Steve myslim nerekl“ – Ty jsi ji taky vytrhl z kontextu 🙂

        BTW videl jsi seznam startupu na Webexpo startup show?

  2. Pěkný článek. btw- hodně se poslední dobou cituje S.Jobs a jeho výše zmíněný “Do you want to spend the rest of your life selling sugared water or do you want a chance to change the world?” —tak mě napadlo, byl by Steve Jobs stejně úspěšný kdyby tyhle myšlenky hlásal a razil u nás? měl by možnost vůbec se projevit? a pokud by se mu všechno podařilo na výbornou, neskončil by přece jenom v USA?…nemáme jako ČR pořád tu geografickou nevýhodu, kdy se prostě byť i sebeúspěšnější startup nesveze na tom centralizovaném tedy americkém hype?..přece jenom kdejaký nizozemec ani netuší kde je např Praha, Hry bez hranic skončily před 15lety a velmi vzdělaný australan Vám pošle pohled s nadpisem Czechoslovakia… a proč mají američtí investoři problémy s velmi úspěšnou firmou 9gag.com(nynější americký TOP startup), která má sídlo v Hong Kongu když se chcou finančně v jejím úspěchu zainteresovat?a propo proč není kótovaný FB i na burze v Šanghaji a není součástí indexu NIKKEI? náhoda, nebo ona asijská kupní síla/HDP Číny opravdu nikoho nezajímá?

  3. Pingback: České startupy a počátky ekosystémů v byznysu | Ideas

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s