Jak udělat český trh investic do startupů transparentní, efektivní a likvidní?

“Pořád mám pocit, že český trh nabídky a poptávky mezi investory a startupy není dostatečně transparentní, efektivní a likvidní. Vidím šanci pro Aukro :o”

Ty pokročilejší globální startupy aktuální situace tolik nepálí, protože velké investice (>1 mil. EUR) jsou schopné získat ze zahraničí, kde je zároveň často už od začátku daný startup založen.

Ale v počáteční fázi (pre-seed a seed), řekněme tedy investice kolem pár stovek tis. Kč nebo menší miliony Kč, něco jako “trh” nefunguje:

  • nezveřejňují se informace o výši transakce (což si lze přeložit jedině tak, že jde o velmi nízkou částku)
  • startupisté neví, kde/komu nabídnout možnost investice do jejich projektu a tak poptávají jen ve svém okolí (FFF) a u mediálně známých investorů
  • investoři nejsou ochotni mezi sebou soutěžit – říci, co nabízí kromě peněz, proč by si měl startup vybrat právě je, jakou mají historii,  úspěšnost investic aj.

K tomu přispívá česká legislativa tím, že při vstupu investora do s.r.o. musí investor kupovat podíl od jednotlivých společníků (=hodně papírování a komplikace s minoritními vlastníky, kteří se vstupem nemusí souhlasit a nemusí chtít svůj podíl prodat), řeší se jak peníze od jednotlivých společníků dostat zpátky do firmy, jak je nezdanit 15% srážkovou daní atp.

Trošku se s tím snaží Node5 bojovat akcemi typu Den D naruby či investorským speeddatingem, ale to není ono. Otázkou je, jestli to chce jenom čas, než se zde trh vytvoří, nebo tomu lze nějak pomoci. Na vaše nápady se těším v komentářích 🙂

Prozatím se podívejme, jaká řešení pro prodej podílu ve firmě existují:

Řešení první: pomoz si sám

Relativně nová hostingová firma Wedos, založená ostřílenými podnikateli, před pár týdny učinila veřejnou nabídku svých akcií, viz http://datacentrum.wedos.com/r/45/akcie-obecne-informace.html. Celý systém, ve kterém počítají s tisícovkami drobných investorů, si vytvořili a zautomatizovali sami (např. systém pro informování akcionářů, hlasování atp.). To se mi jeví jako zajímavá cesta, ale pokud by to dělalo více firem, tak je to spousta duplicitní práce. Navíc to řeší jen problém startupu (prodat akcie), ale ne pozdější problém akcionářů (opět: prodat akcie). Možná by je mohli nabídnout na Aukru 🙂

Řešení druhé: burza pro začínající firmy

Částečným řešením by měla být pražská burza s novým trhem Start (předpokládám inspiraci u polské NewConnect, která má docela dobrou pověst, i když to popírají). Start přináší inovaci v tom, že by měl investorům nabízet o trochu více jistoty – patron emise bude muset každý rok vypracovat reportovací zprávu o tom, jak se firmě reálně daří v porovnání s tím, co slibovala v byznys plánu. Přesto jsou u pražské burzy obavy z likvidity (aneb tam kde nefunguje primární trh, nebude fungovat ani Start), ale uvidíme časem. První krok však zřejmě nebyl úplně správný.  Další problém je v tom, že tyto burzy jsou jen pro pokročilé startupy, ale zase ne moc pokročilé – NewConnect je omezený shora tržní kapitalizací upisované firmy do 2 mil. EUR, Start se podle podmínek na webu tváří že toto omezení nemá. Zároveň musí být upisovaná firma akciovka, musí si najmout poradce (garanty emise, patrona emise, ..), právníky atp. a celkové náklady se dle dostupných informací nedostanou pod 1,5 mil. Kč, nepočítaje v to interní náklady na cca 6 měs. příprav. Za to všechno např. iCom Vision získala za v NewConnectu 49% firmy 17 mil. Kč.

(Mimochodem, zde najdete pár informací k burzám vs. startupům: http://ako-investovat.sk/index.php/akcie/117-ipo/262-ako-s-malou-firmou-na-burzu).

Řešení třetí: webový inzertní portál

AnglelList včera redesignoval homepage, kde uvádí konkrétní částky a také statistiku:

“AngelList: Over 1,000 startups met investors on AngelList and went on to raise big rounds.”

AngelList je už nějakou dobu v kurzu a kdo tam není, jako by nebyl. (Ale pozor, CrunchBase zůstává stále povinností). Nejen že přes něj můžete hledat zaměstnance, feedback a followery, ale i investory. A evidentně to funguje. Asi proto, že to je zdarma 🙂

Řešení čtvrté: online burza aneb crowdfunding

AngelList je fajn, ale investici si musí pak investor se startupem upéct sami, mimo AngelList. Což je fajn pro běžné investory, ale ne když prostě chcete dát pár procent k prodeji většímu počtu investorů.

V ČR je projektům v oblasti crowfundingu podobný zřejmě jen Fondomat (as seen on Lupa!), ale tam kupující nejsou investoři ale dárci – za své peníze tedy nezískají žádný podíl. A navíc jde o začínající projekt, tedy s malou návštěvností a nízkou šancí, že někdo peníze dá.

Vlastně obecně se dá říci, že lokálně zaměřené projekty nefungují vůbec (logicky, mají malou návštěvnost) nebo jen na miniprojekty, které potřebují pár stovek nebo maximálně několik málo tisíc USD, viz např. italský eppela.com, skomírající fundageek.com či mrtvý kalifornský XChange.

Za prozkoumání stojí rockethub.com, na mobilní aplikace zaměřený believersfund.com, wefunder.com nebo můj oblíbenec crowdcube.com – který sám pro sebe získal investici – kde jinde než – v crowdcube.

Ideální řešení

Nevím..

Možná je to spojení AngelListu a crowdcube v jeden projekt.

Možná je to něco jako crowdcube, kde bych mohl zveřejnit kolik akcií prodávám, ale neurčoval bych pevnou cenu za akcii, jen minimální. A také minimální a maximální počet akcií které je možné koupit. Kupující by soutěžili v nabídnuté ceně, tak jako na Aukru. Já bych jako prodávající viděl podrobnosti o kupujících a při podobné ceně bych mohl třeba některého investora zvýhodnit “smart money indexem”, tzn. jeho nabídka by se zvětšovala vždy např. o 20% oproti jiným investorům, kteří za sebou nemají nic jiného než peníze (zkušenosti, kontakty v mém oboru, …). Třeba za 30 dní by se prodej uzavřel. Portál by si z toho vzal třeba 3% z obratu. Kupující by zároveň na stejném místě mohli později nabídnout své podíly.

Co myslíte vy?

15 thoughts on “Jak udělat český trh investic do startupů transparentní, efektivní a likvidní?

  1. ad “musí investor kupovat podíl od jednotlivých společníků” – to imho není pravda – v s.r.o. prostě navýšíš základní kapitál a kromě něj se zaplatí ještě tzv. příspěvek k základnímu kapitálu

    zapomněl jsi na jednu cestu jak se startup zviditelní mezi investory (a desítky jich potká v rámci mentoringu), a to akcelerátory 🙂

    každopádně myslím, že tu je prostor pro nějaký český angellist

    burza Start imho není pro “startupy” – z důvodů, které popisuješ

    • ad sro – pravda, to jsou takova ta emisni azia vid? Ale ty ostatni duvody zustavaji.

      ad akceleratory – o tom jsem uz nekde celt 😉 Ano, je to castecne reseni, ale opet jen pro malou skupinu a resi jen problem startupu (jak prodat), uz ne investoru (kde pak maji prodat oni).

  2. Pingback: Re: Jak udělat český trh investic do startupů transparentní, efektivní a likvidní? | Weblog - novinky ze světa web 2.0

  3. Tak jsem nasel co je to verejna nabidka, alespon dle UK zakona: “not being calculated to result, directly or indirectly, in such shares becoming available to persons other than those receiving the offer,” as that phrase is used in section 756(3) of the Companies Act, and, as a consequence, (b) as not being a “public offer” for purposes of section 755 of the Companies Act.

    Jak seedrs.com tak crowdcube.com to obchazi tim, ze pri registraci do webu se stavate jejich “clenem”, zavazujete se zaplatit jednu penci kdyz zkrachuji aj.

  4. Pingback: Vyplatí se koupit akcie Wedosu? – Kompletní analýza - Inwebstor.cz

  5. Ondřej Tomek k burze (citace z http://www.lupa.cz/clanky/ondrej-tomek-ze-by-se-necas-sobotka-kalousek-bavili-se-startupisty-nepredstavitelne/):

    “Pražská burza teď rozjíždí nový trh Start, který je určený pro malé podniky… Pokud dopadne jako polský NewConnect, tak to firmám spíš uškodí. Je to dané z toho důvodu, že objem kapitálu, který firma průměrně na NewConnectu dostane, je řádově malá private equity, čili statisíce nebo miliony eur. To je rozumně malý kapitál, aby ho firma mohla získat od klasických investorů, ať už byznys angelů nebo private equity hráčů. Na NewConnectu ale za transakci zaplatíte sedm a více procent z jejího objemu, dokonce znám případy, které zaplatily celou pětinu. Navíc pravidla firmu hodně svazují a z velké míry zneflexibilní pro další kola financování. A v kombinaci s malou likviditou trhu je to pro firmy smrtící koktejl.”

  6. Pingback: Je financovani startupu v CR problem? | Podnikani v USA

  7. Hm Hm Hm…

    Tato mania startupov a financovania… to uz zacina narastat do sialenych rozmerov. Ak nova firma nevie ziskat zakaznikov, tak nema dovod na existenciu – podnikanie je o zisku. Ak sa umelo nafukuje firma peniazmi zvonku a potom o par rokov aj tak krachne… naco to je?

    Opakujem moj nazor – tieto seed, angel a podobne investicie su v 99 percentach pripadov zbytocne. Tieto mikro firmy zvacsa zakladaju mladi ludia, ktorym staci 300 eur mesacne na prezitie. Ak su tam traja, tak firme staci zarobit cca 2000 eur mesacne na prezitie ludi, kancelariu, internet, softver typu windows. Stale je to obratovo pod urovnou 50 tisic eur rocne, hranicou, ktora ma nejaky vyznam v ekonomike (teda platcovstvo dph).

    Zakladat firmu s tym, ze teraz budeme rok riesit kto nam da peniaze… Ved to je chore. Hladajte zakaznikov!!!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s