Pořád mne udivuje, jak lidé obchází investory či obráží soutěže (Den D, StartupYard, Vodafone Nápad Roku, …) jen s powerpointovou prezentací plnou plánů.
Papír i displej snese všechno a prezentacím s hokejkovými grafy nikdo moc nevěří.
Výsledné hodnocení takových projektů (“ne, děkuji, nemám zájem” či mizerné hodnocení) tomu odpovídá.
“Když prezentujete nějakou budoucnost a chcete, aby na vaše čísla kritický čtenář neaplikoval “bull shit index”, máte jedinou šanci jak tomu dodat důvěru: stavět na minulosti.”
A to můžete udělat čtyřmi způsoby:
- Ukažte, co jste už stihli udělat na daném projektu
Nejdůležitější bod! Ukažte, že umíte makat, nejen mluvit.- Ukažte, že víte jaký již existující problém má vaše řešení přinášet.
- Ukažte, že umíte oslovit zákazníky a získat jejich názor na váš produkt.
- Ukažte čísla!
- Nebojte se prezentovat neúspěchy – bez nich to nejde. Nebojte se ani toho, že se třeba zatím nic nepovedlo a všechny cesty byly slepé – znamená to naopak, že jste blíže k cíli!
- Prezentujte vaši osobní historii
- Tzn. jaké máte kontakty, znalosti a zkušenosti v oboru kde chcete podnikat,
- či jakékoliv další předpoklady (unfair advantage) proč právě vy byste danou věc měli dotáhnout do konce.
- Dokažte že jste leader, máte charisma a dokážete pro vaši věc nadchnout lidi, kteří to chtějí realizovat s Vámi.
- Prezentujte sílu vašeho týmu
- Tzn. už jste spolu něco dokázali nebo se alespoň nějakou dobu se znáte,
- máte alespoň hrubě rozdělené role a odpovědnosti,
- nechybí vám žádná klíčová kompetence (obchod, technologie, ..).
- Prezentujte, jak se daří konkurenci
- Ukažte konkurenty či blízké substituty ve vaší zemi i v zahraničí,
- ukažte že znáte jejich čísla, počty zaměstnanců či kolik lidí zrovna hledají,
- že vám je jasné v čem se odlišujete – proč by si zákazník měl vybrat právě vás.
Odprezentovat ejdůležitější z výše uvedeného je takový základní test, kterým ale bohužel většina projektů neprojde, takže je to spíše hlavní síto. Na otázky typu “jak chcete zařídit aby se o vás zákazníci dozvěděli”, “kolik potřebujete měsíčně objednávek abyste byli na nule”, “jak velký je to trh a jaká je jeho budoucnost” nebo třeba “jak velká je bariéra vstupu pro vaši konkurenci” pak už zpravidla ani nedojde. O investici či výhře v soutěži a následující mediální propagaci nemluvě.
Ke škodě prezentujících podnikatelů. Přitom stačí tak málo…
Pingback: Tyinternety.cz | Jak správně prezentovat? Zajímavé postřehy z Pitch Day
Zajímavé 🙂