Prodávejte investorům místo vzdušných zámků alespoň zajíce v pytli

Pořád mne udivuje, jak lidé obchází investory či obráží soutěže (Den D, StartupYard, Vodafone Nápad Roku, …) jen s powerpointovou prezentací plnou plánů.

Papír i displej snese všechno a prezentacím s hokejkovými grafy nikdo moc nevěří.

Výsledné hodnocení takových projektů („ne, děkuji, nemám zájem“ či mizerné hodnocení) tomu odpovídá.

„Když prezentujete nějakou budoucnost a chcete, aby na vaše čísla kritický čtenář neaplikoval „bull shit index“, máte jedinou šanci jak tomu dodat důvěru: stavět na minulosti.“

A to můžete udělat čtyřmi způsoby:

  1. Ukažte, co jste už stihli udělat na daném projektu
    Nejdůležitější bod! Ukažte, že umíte makat, nejen mluvit.

    • Ukažte, že víte jaký již existující problém má vaše řešení přinášet.
    • Ukažte, že umíte oslovit zákazníky a získat jejich názor na váš produkt.
    • Ukažte čísla!
    • Nebojte se prezentovat neúspěchy – bez nich to nejde. Nebojte se ani toho, že se třeba zatím nic nepovedlo a všechny cesty byly slepé – znamená to naopak, že jste blíže k cíli!
  2. Prezentujte vaši osobní historii

    • Tzn. jaké máte kontakty, znalosti a zkušenosti v oboru kde chcete podnikat,
    • či jakékoliv další předpoklady (unfair advantage) proč právě vy byste danou věc měli dotáhnout do konce.
    • Dokažte že jste leader, máte charisma a dokážete pro vaši věc nadchnout lidi, kteří to chtějí realizovat s Vámi.
  3. Prezentujte sílu vašeho týmu
    • Tzn. už jste spolu něco dokázali nebo se alespoň nějakou dobu se znáte,
    • máte alespoň hrubě rozdělené role a odpovědnosti,
    • nechybí vám žádná klíčová kompetence (obchod, technologie, ..).
  4. Prezentujte, jak se daří konkurenci
    • Ukažte konkurenty či blízké substituty ve vaší zemi i v zahraničí,
    • ukažte že znáte jejich čísla, počty zaměstnanců či kolik lidí zrovna hledají,
    • že vám je jasné v čem se odlišujete – proč by si zákazník měl vybrat právě vás.

Odprezentovat ejdůležitější z výše uvedeného je  takový základní test, kterým ale bohužel většina projektů neprojde, takže je to spíše hlavní síto. Na otázky typu „jak chcete zařídit aby se o vás zákazníci dozvěděli“, „kolik potřebujete měsíčně objednávek abyste byli na nule“, „jak velký je to trh a jaká je jeho budoucnost“ nebo třeba „jak velká je bariéra vstupu pro vaši konkurenci“ pak už zpravidla ani nedojde. O investici či výhře v soutěži a následující mediální propagaci nemluvě.

Ke škodě prezentujících podnikatelů. Přitom stačí tak málo…

Advertisements

One thought on “Prodávejte investorům místo vzdušných zámků alespoň zajíce v pytli

  1. Pingback: Tyinternety.cz | Jak správně prezentovat? Zajímavé postřehy z Pitch Day

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s