Už pár let diskutujeme s několika přáteli o tom, jak by měl vypadat ideální volební program v deseti hlavních bodech.
Postupem času se mi to zformovalo do níže uvedené podoby. Ale upravuji to pořád, podle toho jak diskutuji různé problémy s různými lidmi a ti mi rozšiřují obzory.
Pokud jste líní číst, vystačíte si jen s prvním bodem.
- Uzákonění vyrovnaného rozpočtu, ideálně přímo v ústavě (viz Švýcarsko). Pak by už “nikdy” žádná strana nemohla populisticky lákat (uplácet) voliče za dluhy, které budou splácet naše děti.
- Vláda odborníků – ANO. Řídit mají lidé, kteří oboru opravdu rozumí a na své pozice se dostanou přes veřejné výběrové řízení.
- Zpracování dlouhodobé strategie ČR (tak, aby se tu věci neměnily i několikrát ročně podle toho jaký je zrovna ministr u kormidla)
- Veřejné výběrové řízení státních zakázek formou Holandské aukce vč. zveřejnění kompletních smluv na internetu.
- Omezení přerozdělování (dotací) – smluvní vyvázání z nutnosti odvádět příspěvky do EU a přestat od EU žádat dotace
- Zrušit akcie na doručitele? NE. Ale pokud taková firma bude chtít pracovat pro stát, bude muset svou majetkovou strukturu podrobně odkrýt.
- Zakázání offshore společností – NE. To že 49 z top 50ti českých firem daní mimo ČR je hezký barometr, který je užitečné sledovat. Je třeba měnit prostředí pro všechny podnikatele, ne provádět represe na těch pár, co mají znalosti a finance na to svou “nasranost” na zadlužování a rozkrádání ČR řešit změnou firemní struktury.
- Možnost vyžádat si doložení nabytí majetku (když si např. někdo koupí drahý dům a posledních x let “danil nulu”)
- Podpora začínajících inovativních firema soukromých investic – ne dotacemi (viz např. státní SeedFond 1.3 mld), ale odstraňováním byrokratických bariér = rovnou podporou pro všechny firmy. Např.:
- založení firmy přes internet do druhého dne, bez nutnosti použít notáře
- zásadní snížení poplatku za založení firmy
- elektronický obchodní rejstřík (např. pro změnu sídla atp.)
- kontaktní místa pro podporu začínajících firem (internet plus např. regionální kanceláře CzechInvestu)
- pokud podporovat investice, tak daňovým zvýhodněním
- velmi rychlá vymahatelnost práva
- ošetření nedostatků v českém autorském zákoně
- změny zákonů pouze jednou ročně k 1.1.
- podporovat centra transferu znalostí při univerzitách
- zjednodušit zaměstnávání, propouštění, krátkodobé úvazky
- …
- Vzdělávání “finanční gramotnosti” od základních škol. Vysvětlovat, že žít na dluh nemůže dlouhodobě jednotlivec, rodina ani stát.
Na základě diskuze přidávám další bod “pod čarou”:
- Finanční a trestní zodpovědnost úředníků i politiků
Všechno ostatní jsou už věci podružné či detailní (přidat více učitelům nebo lékařům, platit za recept 30 nebo 60 nebo nic..). Už prosadit výše uvedené, z čehož většina už funguje (Německo, Anglie, Estonsko, Finsko, Izrael, Nizozemí, ..) zabere několik let.
Mnoho z těch bodů je možné nalézt např. v programu www.svobodni.cz nebo www.obcanecz.cz.
Ale teprve teď je na scéně subjekt, který má velkou šanci to opravdu prosadit a tak jsem jim včera, na prvním setkání “pražské buňky”, řekl své ANO. Atmosféra byla chvílemi opravdu vzrušující. Tuším, jak asi se mohli cítit lidé formující Občanském Fórum – poháněni vpřed nasraností a zároveň vizí lepších času pro nás i naše děti.
Nyní se bude pracovat na programovém prohlášení, které by mělo být nejpozději v létě. A. Babiš plánuje, že do voleb se půjde s konkrétním znění zákonů… tedy žádná hesla, ale konkrétní dokumenty, které si i vy moci přečíst před tím, než se rozhodnete komu dáte svůj hlas. A pokud se náhodou i vy chcete zapojit, zaregistujte se zde. Vy ostatní prostě jen sledujte ANO 2011 na Facebooku nebo mi napište do diskuze, jak si ideální volební program představujete vy.
Pekne – Ocasek do politiky! Kdyz o tom tak uvazuju, tak ono je to vlastne tak trochu logicke – ano 2011 je takovy politicky startup.
Podstatné co lidi zajímá je problematika zaměstnanosti a sociální jistoty. Jak bude toto zajištěno?
O.
Podstatné je, abychom nežili na dluh – tzn. tak, že my si pár desítek let budeme žít lépe jen proto, aby se naše děti měli hůře.
Ale abych odpověděl – zaměstnanost zajistí jen zaměstnavatelé. Je tedy třeba vytvářet takové podmínky, aby bylo snadné a ekonomicky výhodné podnikat a zaměstnávat. A sociální jistoty? K tomu jsem psal nedávno tento příspěvek: https://ocasek.wordpress.com/2012/01/11/stat-demokraticka-spolecnost-a-prerozdelovani/.
no ještě mi tam dost chybí něco (opravdu zásadního) udělat s byrokracií
Viz body 1, 2, 5 a 9 🙂
Petře, mně to nějak nesedí- řešíš tam do detailu pár věcí, které jsou pro tebe důležité, ale úplně opomíjíš spoustu ostatních: ekologie, sociální politika, školství, zdravotnictví, daně, Evropu…
A mnoho bodů, ačkoliv s nimi jako s vizí souhlasím, tak mi přijde vcelku naivních – podobně zněly na začátku i Věci veřejné, a teď asi vidí, že věci nejsou tak jednoduché. Konkrétně třeba:
ad 1) Vyrovnaný rozpočet – je to dobrá myšlenka, ale jak ve firmě, tak ve státu, se někdy vyplatí investovat na dluh, víc věci nakopnout s tím, že se vrátíme k nule (nebo plusu) později.
Při uzákonění vyrovnaného rozpočtu toto nepůjde, a stát se tím připraví o příležitost k tomu, mít se lépe. Ta regule tedy asi bude muset být nastavená více měkce, nebo bude třeba více propracovat státní účetnictví – investice, provoz, daně z toho a daně z něčeho jiného a s tím spojená pravidla pro plusy a minusy v rozpočtu. Nakonec z toho pak vznikne docela složitá věc, to je daleko od jednoduché proklamace.
ad 2) Vláda odborníků je mýtus. Politika tu totiž není zbytečně, ona rozhoduje o celospolečenských prioritách. Kandidátů na prioritu je vždycky víc než těch priorit může být, proto vždycky někdo ostrouhá. A o tom, kdo nakonec ostrouhá, je politika. Není to samoúčelná špinavost, je to produkt toho, že máme demokracii, ale přitom jsme rozdílní lidé, a nakonec se nějak musíme dohodnout. Vláda odborníků nikdy nic zásadního nerozhodne.
Typickým příkladem je daňové zatížení lidí, má být vysoké nebo nízké? Na tom se 100 % společnosti neshodne, proto si volí své zástupce, a ti podle rozložení sil ve společnosti o této otázce jednají. A z tohoto black boxu pak vyjde konečné řešení, které je obvykle kompromisem a odráží náladu celé společnosti (ačkoliv ne třeba jednoho konkrétního jednotlivce).
Druhý problém je, že vláda odborníků obvykle není volená, proto se nezodpovídá voličům. To je v konceptu špatně, je to nedemokratické.
ad 4) Souhlas, ale nechtěl bych vidět, jak složité bude něco tak rozsáhlého implementovat.
ad 5) To zase zavání tím českým švejkovstvím, které se nám v historii už mnohokrát nevyplatilo. Byl bych absolutně proti působit tímto způsobem na nejbližší partnery, které jako země máme.
Jinak, Babiš a jeho strana podle mě není tím, kdo to tady posune dál. Bude to podle mě ještě horší než ty Věci veřejné, navíc on mi přijde jako špatný člověk. Líbí se mi poučka, že je vždy dobré zbystřit ve chvíli, kdy nám nějaký politik nabízí jednoduchá řešení.
Martine, diky moc za komentar.
Verim ze to neni/nebude tak jednoduche. Verim, ze v necem jsem ja nebo AB naivni a az casem se zjisti ze to musi byt jinak.
Veci typu ekologie, skolstvi a zdravotnictvi – od tech abstrahuji schvalne, protoze v kontextu se statnim krachem jsou to proste marginalie.
Ad vyrovnany rozpocet – ano, mas pravdu.. ale je nekolikrat “dokazano” ze ten dluh neni zpusoben investicemi do budoucna, ale neefektivitou. A take, ze je zneuzivan k populismu volebnich stran. Jeho uzakoneni asi castecne omezi moznost “investice, ktera se vrati”, ale za tu ceny to podle mne stoji.
Ad vlada odborniku – imho ma byt dlouhodoba vize/stragie (ktera bude, jak rikas, kompromisem odpovidajicim nazoru spolecnosti), nicmene jeji implementaci maji mit na starosti odbornici. Ve firme take majitele nastavuji smer a jeho realizaci nechavaji lidem, kteri tomu fakt rozumi.
Ad 4) – softwarove nastroje (ruzne poptavkove portaly) existuji.. zmena preci nemuze byt slozita.. rozhodne ne slozitejsi, nez kolik uspor to prinese.
Ad 5) Tohle mne zarazilo nejvice, zrovna u tebe 🙂 Je spocitane, ze na tom prodelavame. Je prokazane, ze to prerozdelovani je velmi neefektivni, drahe a kazi trh. Tak proc bychom to meli sakra delat?
A nakonec – ANO2011 neni strana, ale obcanske hnuti 🙂 To si narokuje rekneme tri pozice ve vlade (predseda vlady a dva mistopredsedove), ostatni pozice budou vysoutezene jako otevrene vyberove rizeni. Babis v tom nema vetsi podil nez to, ze je (zatim) nejvetsim sponzorem hnuti. Jednoducha reseni podle mne nenabizi nikdo, ale co nejrychlejsi reseni akutnich problemu.. na to ostatni pak bude dost casu 😉
Taky díky za reakci, asi to leccos vyjasňuje.
Vezmu jen pár bodů:
“Veci typu ekologie, skolstvi a zdravotnictvi – od tech abstrahuji schvalne, protoze v kontextu se statnim krachem jsou to proste marginalie.”
Ale všechny tři zrovna mají velmi vysoký vliv na to, jak bude státní rozpočet vypadat za 10-20 let, a pokud je teď neřešíme nebo je řešíme špatně, tak to nejspíš jednou ošklivě poznáme.
Státní krachy mi přijdou spíš jako mediální bublina, ačkoliv to možná zní divně. Nikdo z nich v podstatě nemá profit, všichni tratí, a myslím že si to všichni už i dobře uvědomují. Proto si myslím, že se ten černý scénář, kterým jsme pořád krmeni, nenaplní.
“Ad 5) Tohle mne zarazilo nejvice, zrovna u tebe 🙂 Je spocitane, ze na tom prodelavame. Je prokazane, ze to prerozdelovani je velmi neefektivni, drahe a kazi trh. Tak proc bychom to meli sakra delat?”
Zrovna já asi nikdy velkou míru přerozdělování nebudu obhajovat 🙂 Ale šlo mi o něco jiného: být na jedné lodi se západní Evropou. A když se budeme jako jediní v EU chtít z dotací vyvázat, tak budeme pro ostatní akorát otravný trpaslík, se kterým nemá cenu jednat. Naše země potřebuje Evropu k tomu, aby prospívala, není to obráceně – bez Evropy nejsme nic, jsme vydáni Rusku a globálním “poryvům větru”.
I když s některými body nesouhlasím (např. bod 5), jsem rád, že se lidi o politiku zajímají a názory projevují. Už dlouho jsem chtěl podobný seznam taky vytvořit, takže díky za motivaci to konečně udělat 😉
Více info na http://drimalka.com/volby2013-idealni-volebni-program/
Proc nesouhlasite s bodem 5?
Je inspirovan selskym rozumem a napr. skoro 20 let fungujicim systemem podpory investic do firem v Anglii (http://en.wikipedia.org/wiki/Enterprise_Investment_Scheme).