Zhodnocení startupů na pražském IPO48 (díl 2.)

Sorry for czech version only – here is english version by Google Translate 🙂
You can find first (actualized) part here.

Toto je pokračování, první průběžně aktualizovaný díl můžete najít zde.

Osobně se mi nejvíce z níže uvedených projektů líbí RallyTools, i když třeba Taeksi může mít větší šanci na úspěch. Osobně ale mám rád projekty, které jsou více propojené s realitou, řeší reálný problém, nemají prakticky žádnou konkurenci, zakladatelé jsou zároveň zákazníkem a dobře znají cílový trh.

Úvod

Den druhý – po zformování projektových týmů,  které proběhlo v pátek večer, většina využila noc z pátku na sobotu na pilnou práci. Důkaz místo slibů: http://twitpic.com/3yxmck, http://picplz.com/user/kkowalcz/pic/8tmn/, http://twitpic.com/3yssxx, http://www.youtube.com/watch?v=Sw51wHUO4Xs, http://twitpic.com/3yzl66, http://plixi.com/p/76674774http://post.ly/1boUh, http://instagr.am/p/BjQ6i/http://twitpic.com/3z3zse. Už je venku i oficiální fotogalerie z prvního dne.

Ráno jsme si dali dobrou snídani: http://yfrog.com/hsditbtj, http://yfrog.com/h2hheyyj a týmy se vrhli znovu do práce: http://picplz.com/user/kkowalcz/pic/896g/. Samozřejmě bylo třeba dbát i na pitný režim: http://twitpic.com/3z1m0d.

V podvečer si mentoři nechali odprezentovat pitche, které budou projekty následující den prezentovat před porotou: http://instagr.am/p/BjUlV/. Prezentátoři tak dostali zpětnou vazbu na obsah i formu prezentace.

Nyní představuji další část z celkem 20ti projektů, které postoupili (z původních 47mi). Poslední část bude zveřejněna zítra.

 

[Taeksi]

Problém: 1: „Chci najít nejbližší taxi či objednat taxi na určité místo v určitou dobu.“ 2: „Já, nezávislý taxikář, chci více zákazníků a chtěl bych umět příjímat platby kartou“.

Řešení: Mobilní a webová aplikace aplikace, která sleduje přes GPS lokace vozů zapojených v systému a „na jeden klik“ zprostředkuje přistavení toho nejbližšího, takže zákazník nečeká dlouho. Navíc zákazníkovi umožňuje jednoduchou platbu (přes platební kartu/PayPal) a hodnocení taxíků.

Příjmový model: Provize z každé zprostředkované jízdy.

Komentář: Autoři nabízejí aplikaci nejen nezávislým taxikářům, ale i zajetým taxislužbám s nějakým existujícím rezervačním systémem – v tom případě nabízí integraci s tímto systémem. Pozor na tohle – jestliže vy budete příjemcem platby kartou, tak vy odpovídáte za službu (možná dokonce vy musíte být poskytovatelem té služby) a když zákazník u banky uplatní storno, tak peníze budou strženy vám.

Doporučení: Jako zákazníkovi by se mi líbilo, kdyby mi systém nabídnul nejen nejbližší auto, ale zobrazil kromě vzdálenosti i cenu – zákazník by si pak vybral zda preferuje rychlost či cenu či něco mezi. Ve výsledku by se pak dala cena zkontrolovat podle GPS logu. To by znamenalo 3x tolik důvodů proč aplikaci používat :oMožná by stálo za zvážení pokusit se ze svého systému udělat „standard“ pro taxislužbu (podobné služby existují např. pro hotely), čímž byste dost pevně připoutali zákazníka k sobě. Podobných aplikací je na trhu už několik, což ale nevadí – o tom která uspěje v současné době rozhoduje pokrytí (sebelepší aplikace s třema taxíkama ve městě je k ničemu). Doporučil bych projekt zkonzultovat s někým, kdo se v oboru pohybuje – taxikařina je trošku džungle a některé věci mohou fungovat jinak než se na první pohled zdá. A ještě jeden nápad (dost možná špatný, ale za zamyšlení to stojí) – zkombinovat projekt s funkčnostní alá jizdomat.cz – „taxikářem“ může být i běžný civilista. Já takhle kdysi vozil za pár korun holky od diskoték domů :o)

Hodnocení: 40 % (a 70 % když rozšíří app. o zobrazení ceny při výběru taxíku a o kontrolu ceny po skončení jízdy)

RallyTools

Problém: „Na světě je několik milionů poloprofesionálních rally jezdců, kteří by uvítali zařízení podobné tomu, které používají profi jezdci, např. stopky, logování trasy a jízdy, průběžnou publikaci dat na internet svému týmu atp. Profi zařízení je však velmi drahé.“

Řešení: Kombinace aplikace pro smarphone (pro začátek iPhone) a specializovaného zařízení, které zajištuje propojení s vozem (ze kterého získává potřebné informace např. o rychlostním stupni či otáčkách motoru).

Příjmový model: (relativně vysoký) měsíční poplatek za danou mobilní aplikaci

Komentář: Jestli jde opravdu o neobsazený trh a po daném řešení je opravdu poptávka, může to být zajímavé a navíc, globální (Ondro! :o) Výhodou projektu je, že autor je sám řidičem z dané cílové skupiny, takže zná dobře potřeby svých potenciálních zákazníků, ví jak je oslovit. Autor tvrdí, že potřebné speciální zařízení je primitivní a každý rally tým si to zvládne vyrobit – což ale neznamená, že by si to nemohli koupit :o)

Doporučení: Pokud máte ověřeno, že zákazníci to budou za uvažovanou cenu chtít a dá se na tom dlouhodobě vydělávat – GO ON.

Hodnocení: 60 %.

HodiSeTi.To?

Problém: „Chci jednoduše přes internet pozvat svoje přátele na párty/jakoukoliv jinou akci. Chci jim nabídnout víc termínů a víc lokalit, ať si vyberou.“

Řešení: Snadno použitelná webová aplikace s možností importu kontaktů z FB a uploadu videopozvánky.

Příjmový model: Oficiálně neznámý. Tipuji provize za preferenční výpis podniků (míst, které se nabízejí k zorganizování akce) či více za příplatek možnost zobrazzit více informací o podniku aj.

Komentář: Je fajn, že autoři projekt chtějí dělat globálně. Nemám jasno v tom, jak moc je tam možností pro monetizaci – snad jen v tom, že projekt bude doporučovat hospody/sportoviště/… Zásadní problém ale vidím v tom, aby se vůbec našlo větší množství uživatelů. FB nabízí celkem dobrou správu eventů a i kdyby tento projekt byl 2x lepší, obávám se že to bude pořád malá motivace pro uživatele aby šli z FB jinam. A ti, co FB dnes nepoužívají, tak tuto aplikaci také používat nebudou. Nikdo další už nezbývá.

Doporučení: Zvážit, zda by nebylo efektivnější to udělat jako FB aplikaci. Zvážit, zda by nebylo nejefektivnější to vůbec nedělat :o)

Hodnocení: 20 %.

Update: website je již online

ChilliCurrent

Problém: „Občas se nudím. Klidně bych se přidal k nějaké zajímavé aktivitě, kde bych mohl poznat i nové lidi.“

Řešení: Mobilní aplikace, do které mohu vložit návrh na nějakou aktivitu (a kde se mohu podívat na aktivity ostatních). Navrhované aktivity budou tak trošku ve stylu FlashMob, tzn. více lidí na jednom místě udělá stejnou věc – např. půjdou do parku s oranžovým kloboukem. Aplikace navíc bude podporovat účastníky, aby svou účast na vtipné/zajímavé/unikátní akci propagovali na sociálních sítích.

Příjmový model: Platby od provozovatelů jednotlivých propagovaných míst – přímo na IPO48 to zakladatelé demonstrovali tím, že v jednu chvíli zvolali „za pět minut sraz pod schodama pro ty, co s náma chtějí vyrazit na oběd do kavárny po tmě“. Fotky naleznete na www.chillicurrent.com.

Komentář: Dobrý nápad. Chytrý marketing – rozšíření aplikace by mohlo zásadním způsobem pomáhat sdílení návštěvníků (kteří vloží svou fotku/komentář na FB/TW). Osobně si myslím, že primárně by aplikace mohla být spíše webová, mobil vidím jako podružnouverzi – ale možná mi něco uniká. Možná by stálo za to se spojit s existující komunitou, třeba www.prijdapotkej.cz 🙂

Doporučení: Prověřit možnosti monetizace – jak a kolik by to mohlo vydělávat. Pokud to dává smysl, tak to spusťte – asi postupně v různých městech, aby se nestalo, že v jednom městě bude jen pár uživatelů – to by na tu aplikaci brzy zanevřeli.

Hodnocení: 60 % dle možností monetizace

Update: web je již online; business plán

stahnifoto.cz (PDF prezentace)

Problém: „Já jsem fotograf.. a chtěl bych si přivydělat.“

Řešení: Portál, který dá fotografům nástroj na to, aby tam mohli nahrát fotky z různých akcí (párty, koncerty, restaurace) a prodávat je (online nebo vytisknuté) těm, které vyfotili.

Příjmový model: Provize z každé prodané fotky. Prémiové služby pro fotografy (více prostoru, ..). Reklama hostitele (dané restaurace např.) na každé fotce.

Komentář: Hezké je, že projekt řeší reálný problém, je škálovatelný a má globální potenciál. Problém vidím ve snadné zkopírovatelnosti – pokud ten koncept bude opravedu dobře fungovat, objeví se konkurence, která to pravděpodobně udělá lépe a levněji – a nenašel jsem žádný důvod, proč by zákazník (tj. fotograf či daný klub) nemohl lusknutím prstu přejít jinam. Potenciál to myslím má, rozhodující bude perfektní exekuce.

Doporučení: Zvážit, zda tím správným zákazníkem není fotograf, ale ten klub – on zaplatí fotografa, který si na sebe vydělá prodejem vytištěných fotek (přímo na místě) a on si udělá reklamu tím, že na fotce bude a) logo klubu b) návod jak sdílet online verzi fotky přátelům. Zkuste najít důvody, kterými si zákazníka udržíte u sebe (třeba s vámi může uzavřít smlouvu na rok, aby dostal dotovanou tiskárnu). Zkuste se zamyslet nad tím, zda je možné zajistit i jiné platby než jednorázové (tj. paušální).

Hodnocení: 40 %.

Interactive Public Budget (czech version)

Problém: „Města a obce (ministerstva) hospodaří neprůhledně pro občany. Netransparentnost nahrává rozhazování a tunelování.“

Řešení: Sběr dat o plánovaných rozpočtech a jejich opravdovém využití a a) jejich prezentace snadno pochopitelnou formou, která umožní občanům kontrolu b) poskytování institucím, která tato data potřebují ve strukturované podobě.

Příjmový model: Zvažují, zda to postavit jako neziskovku (tzn. financování z fondů či sponzorů) nebo firmu (tj. financování z poskytování získaných dat).

Komentář: Velmi hezká idea! Otázkou je, jestli je to i hezký money maker. Projekt je založen na tom, že data budou plnit formu Wiki rezidenti dané vesnice/města, případně automatizovaně z jednotného formátu který se pokusí prosadit. Ti, co systém budou chtít využít jsou i samotní politici/zastupitelé/starostové – ať už budou mít motivaci jakoukoliv, tzn. buď potopit stávající vedení nebo se v něm sami udržet :o)

Doporučení: Pokud to má být neziskovka, financování projektu zajistit sponzorskými příspěvky od organizací a firem, které mají zájem na transparentnosti (Unicorn, Student Agency, …), od lidí (viz Wikipedie), možná i z fondů EU (byť tuhle cestu nemám rád). Pokud to má být firma, definovat a) jasně cílovku (?banky, EU, …), jaká data potřebují, kolik je ta data stojí dnes a za kolik by je kupovali od I.P.B., b) spočítat náklady na získávání právě jen těch dat které poptávají (a vykašlat se na nějakou službu občanům).

Hodnocení: 40 %. Přál bych si ale 100 %!

Update: Projekt má, dle info od zakladatelů, již přislíbený sponzoring 100 tis. USD. SUPER! Aktuálním cílem je získat 500 tis. USD a pak projekt zrealizovat.

Advertisements

8 thoughts on “Zhodnocení startupů na pražském IPO48 (díl 2.)

  1. Ahoj,
    s Rally Tools jsem jako mentor mluvil, trochu doplním:
    – příjmový model: měsíční poplatek za tu appku, relativně vysoký
    – hardware: je to kablík s trochou pájení, prý si to zvládne udělat většina řidičů (či někdo z jejich týmu) sama

    Jako člověk mimo obor nejsem schopen posoudit, jestli to bude schůdné, ale pokud platí obě hypotézy (že vysoká cena je ok a že si to zvládnou zbastlit lidi sami), tak to bude dost úspěšné.

    • Nejde mi moc dohromady to bastlení toho kabelu a vysoký paušál za tu aplikaci.

      V automobilech se moc nevyznám, ale předpokládám, že ten kabel bude spojovat telefon a komunikační port automobilu (používaný také pro diagnostiku). A pokud ano, tak mi to zase až tak jednoduché nepříjde. Krom samotných konektorů a drátu a tom kabelu totiž ještě musí být komunikační rozhraní, tzv. interface. A pokud je ochoten někdo platit „vysoké“ částky za aplikaci, nevidím důvod, proč by tu tisícovku nevěnoval do profesionálně vyrobeného kabelu.

      Jedině že by nebyl, ale to je potom pro tu aplikaci dost velké mínus.

  2. Aplikace pro smartphony, i když ne zrovna dokonalé, podobné zmiňovaným RallyTools existují – viz např. Race Ace pro Android. Race Ace je dokonce zdarma. Otázkou tedy je, zda bude aplikace umět o tolik víc, aby se vyplatilo si za ní připlatit.

  3. Pingback: Zhodnocení startupů na pražském IPO48 (díl 3.) « Petr Ocásek

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s