Zhodnocení startupů na pražském IPO48 (díl 1.)

Sorry for czech version only – here is english version by Google Translate 🙂

Na prvním českém IPO48 bylo odprezentováno celkem 47 projektů/startupů. Do II. kola (které spočívalo v tom, že daný projekt musel získat minimálně tři členy do týmu) postoupilo 20 projektů. Jejich seznam najdete pod záložkou „Selected startups“ na webu ipo48. Na všechny se postupně podíváme, zde je první třetina.

Mým osobním vítězem z níže uvedené části je český projekt 21days.

Úvod

Celkově mne překvapuje  (resp. nepřekvapuje, ale mrzí), že:

  1. Většina projektů se neumí odprezentovat. Milí vývojáři, najděte si k sobě markeťáka.
  2. Hodně projektů vypadá jako hezká hračka bez příjmového modelu. Milí vývojáři, najděte si k sobě někoho kdo umí počítat a chce vydělávat peníze.
  3. Hodně projektů jede na vlně social, mobile, advertisement. Co nějaký reálný byznys, který nemůže jen tak někdo zkopírovat (má alespoň nějaké bariéry vstupu pro konkurenci)?

Jsem ale rád, že tu není další klon Grouponu/Slevomatu :o)

PS: Z prezentací jsem asi polovinu projektů nepochopil a zbytek možná špatně. Přestože jsem se snažil prezentované informace doplnit z toho co o sobě jednotlivé projekty napsali na webu, berte vše níže uvedené s rezervou a s tím, že „za tiskové chyby neručíme“ :o)

Update:  Zájemcům doporučuji sledovat Twitter Chrise Kowalczyka a jeho komentáře, zejména ty obsahující výčet konkurence mnoha prezentovaných projektů. Už si díky tomu zasloužil přezdívku clonedetector :o). Komentáře ostatních mentorů a účastníků naleznete pro registraci na webstránkách jednotlivých projektů.

 

Where2pee App

Problém: „Chce se mi na záchod, neznám to tu, kde najdu nejbližší?“

Řešení: Mobilní aplikace s využitím GPS a rozšířené reality.

Příjmový model: Neznámý. Osobně ho vidím snad v prodeji dané aplikace v AppStore/Android marketu/Ovi Store.

Komentář: Hezký nápad, ale kde jsou peníze? V praxi, když já potřebuju na záchod někde na veřejnosti, tak hledám veřejné toalety nebo Starbucks/KFC/McD/restauraci.  A buď to není urgentní a tak podobnou aplikaci nepotřebuji (prostě cestou na jedno či druhé časem narazím), nebo je to urgentní a vyhraje první park – nevím, jestli bych měl chuť v té době hledat cosi v mobilu a navigovat se kamsi. Obávám se, že vybudovat a aktualizovat databázi toalet bude problematické. Jako hračku za 2 USD bych si to asi koupil, pro pár zakladatelů to bude možná drobný přivýdělek, ale Byznys v tom nevidím.

Doporučení: Prověřit možné výnosové modely a spočítat, kolik to dlouhodobě může vydělávat.

Hodnocení: 10%

Update: Zakladatelé od projektu ustoupili poté, co jim ostatní účastníci IPO48 ukázali kolik existuje konkurence. (neověřená informace)

bringsome

Problém:  1. „Potřebuji z města/státu X dovézt věc Y.“ 2. „Mám přístup k unikátním věcem (levný iPhone, unikátní koláče z místního pekařství, ..) a chci to zprostředkovat ostatním.

Řešení: 1. Najdi někoho kdo ti to doveze na našem webu. 2. Zveřejni svou nabídku na našem webu.

Příjmový model: Provize z každé transakce, příjmy z reklamy a poplatků od profesinálních prodejců (podobně jako eBay).

Komentář: Zakladatelé mají nápad už několik let, dokonce se ho pokusili zrealizovat, ale vzali to od špatného konce. Teď začínají znovu na zelené louce, s více zkušenostmi a novými talenty. Poptávka by mohla být:

a) Lidi i v dnešní době občas posílají balíčky přes řidiče autobusů, zejména u mezinárodní doravy je to rychlejší a levnější než kurýrní služby. b) jsou lidé, kteří mají rádi „čerstvě trhaný čaj ze Srí Lanky“ či chtějí věc, která se ještě v jejich zemi neprodává/prodává 2x dráže, třeba „iPad z USA“. Takže přes tento portál mohou buď ušetřit nebo koupit regionální zboží.

Obávám se trochu o bezpečnost (kupte ze svého někomu iPad bez obavy, že vám nakonec zůstane/pošlete někomu zálohu bez obavy, že se k vám zboží nakonec dostane). Nicméně Bringsome to řeší jednak hodnocením uživatelů, druhak pomocí „escrow“ – kupující složí peníze u Bringsome a ten je prodejci uvolní až ve chvíli, kdy kupující odsouhlasí že zboží v pořádku doručil. Podvodné transakce budou na podobných portálech vždy a je potřeba to dobře nastavit (aby to portál moc nestálo, ale zároveň aby to poskytovalo vysokou úroveň ochrany pro obě strany).

Z hlediska byznysu – bude těžké získat kritickou masu nabídky a návštěvnosti. Nevěřím, že to v tomto případě půjde jen přes sociální sítě, jak tvrdí zakladatelé. Takže buď to bude hóodně práce a peněz, nebo by to muselo být udělané fakt sexy.
Projekt jsem probral s dvěma zakladateli – oba vypadají šikovně. Říká, že investoři investují hlavně do lidí. Tak tady bych se toho nebál.
Doporučení: Osobně bych zkusil: a) vybrat pár (desítek) geograficky unikátních „wow“ produktů (na daném místě zajistit dodavatele) a nabídnout je zákazníkům z celého světa, postupně pak už přes návštěvníky nabalovat další produkty, nebo b) trošku změnit byznys model (zaměřit se na úsporu z dopravy) a postupovat po jednotlivých zemích.. tzn. až bude dostatečná penetrace (a finanční výnosy) z jedné země, rozšířit se do další.
Hodnocení: 50 %
Update: Bringsome vydal tiskovou zprávu FAQ about Bringsome. Chválím! Aktualizoval jsem informace v recenzi.

Monetin

Problém: „Já/moje rodina nevycházíme s financema.“

Řešení: Vkládejte své výdaje do naší aplikace a udělejte si projekce „kolik ušetřím když omezím/zruším výdaj xy.

Příjmový model: Roční pronájem aplikace. (Osobně ho ale vidím hlavně jinde).

Komentář: Líbí se mi, že zakladatelé mají SWOT analýzu (na to W a T se často zapomíná). Pro podobné šetřící aplikace může být ta vhodné doba (krize, předlužení, …). Zásadním problémem je nutnost pravidelného vkládání dat – zpravidla ručně. Dá se to obejít importem e-mailů z banky či jiným, ale ne každá banka to má a když, tak v jiném formátu. I když se tohle nějak zautomatizuje, tak stejně zbývá ruční vkládání spousty hotovostních transakcí.

Doporučení: Jelikož mají hodně konkurentů, je třeba hledat cesty jak to dělat zásadně jinak. Např.:

Krok 1: Požadovat po zákaznících pouze jednorázové vložení informací. Dokáži si představit, že jeden měsíc opravdu budu schraňovat všechny účtenky/bezhotovostní platby a klidně je do aplikace ručně nabouchám. Přidám i pravidelné platby (např. roční platbu pojištění pro auto) atp.

Krok 2: Doporučovat zákazníkům (zejména skrz partnery, příp. affiliate či kontextovou reklamu) alternativní služby či produkty za nižší cenu. To se dá udělat u bankovních poplatků (partnerem bude nízkonákladová banka), u pojištění, u mobilních operátorů, u nájmu atp.

Alternativou může být nabídnout podobný produkt pro firmy. Tam se dá doporučovat levnější doména, hosting, účetní, právník, .. a od nich inkasovat provize. Firmy by navíc za produkt byly pravděpodobně ochotné platit, a to řádově více než end-user.

Hodnocení: 10 % (50 % pokud změní byznys model)

Update: Tak byznys model prý změní. Chválím :o)

OutNow

Problém: „Nemám jak se dozvědět o tom, že moje oblíbená skupina/spisovatel/režisér má nový koncert či album/knihu/film.“

Řešení: Zaregistruj se na našem portále a my tě budeme informovat o všem důležitém. Navíc ti rovnou nabídneme zakoupení alba/vstupenky/… A  nakonec ti pomůžeme spojit se s ostatními fanoušky.

Příjmový model: Affiliate prodej souvisejícího sortimentu od partnerů typu Amazon aj..

Komentář: Uvedený problém existuje, ale řešení také – je to hlavně Facebook, případně e-mailing atp.

Doporučení: Spočtěte si, kolik novinek měsíčně byste museli odeslat, když bude konverze řekněme 0,5%, abyste se uživili. Vychází to? Tak to zkuste to na několika známých (U2, …) jménech, i kdybyste tu databázi měli plnit ručně a odesílat ručně. Když nebudou žádné konverze, zavřete to. V opačném případě GO ON!

Hodnocení: 20 %

Problém: „Potřebuji/chci cloud hosting, ale nechci přepisovat svojí aplikaci, což většina cloud hostingových služeb vyžaduje. “

Řešení: K nám svou aplikaci nahrajete tak jak je a bude fungovat.

Příjmový model: Klasický (cloud)hostingový billing.

Komentář: Líbí se mi, že zakladatelé prezentují, že preferují raději jednodušší verzi „dnes“ než dokonalou „zítra“ – kdybych jen já se tohle pravidlo naučil dřív :). Trh na to je, zákazníci se určitě najdou. Nevím kolik je ve světě konkurentů, ale několik  jich určitě je. Chybí mi odlišení oproti ostatním.. nabízet to samé mi nepřijde jako správná cesta. Navíc, globální společnosti, které mají datacentra po celém světě mají jednu zásadnívýhodu – datacentra po celém světě. Pokud bude mít Relbit jen jedno, vzdálenější lokace budou mít tak velkou latenci, že pro některé projekty to bude nepoužitelné.

Doporučení: Nabídnout ze začátku méně služeb, ale dělat to dokonale (nejlíp na světě). Určit jednoznačnou konkurenční výhodu (nejrychlejší/nejlevnější/fanatic support/nejvyšší dostupnost/zaměření na b2b/…) a té podřídit všechno.

Hodnocení: 30 %, nebo 50 % pokud se budou držet mých doporučení :o)

Update: Píšou zakladatelé: „S tym cloudom sme sa mozno uplne nepochopili, ono to nebude rovnake ako vsetky „ostatne“ cloudy“. Těším se na doplnění!

TopMonks

Problém: 1: „Máte občas pár hodin času, který byste byli ochotni za úplatu věnovat nějakému zajímavému projektu. No jo, ale jakému…“ 2: „Máte projekt a kromě vlastních zaměstnanců se vám občas hodí pomoc nějakého externisty. Ale kde ho vzít a jak zajistit, že práci udělá kvalitně a včas.“

Řešení: Portál, který bude spojovat uvedenou poptávku a nabídku. Navíc nabídne vyšší kontrolu plateb pro zadavatele.

Příjmový model: Neznám. Zřejmě poplatky za registraci či provize z transakce.

Komentář: Podobných služeb (spojujících firmy a freelancery) je po světě spousta. Tento projekt se liší zřejmě „jen“ tím, že středobodem inzertního portálu je „projekt“. Podle autorů dále „transparent pricing scheme“, ale to mi není moc jasné – každopádně jde o nějaké nástroje na ochranu zadavatelů (aby nemuseli platit když s prací nejsou spokojeni). I odlišení přes projekty by ale mohlo ale stačit k tomu, aby to fungovalo. Sám si dokážu představit, že s dostatečně zajímavým projektem bych za odpovídající odměnu mohl dlouhodobě spolupracovat.

Doporučení: Spočítat to. Pokud to dává smysl, co nejdříve to spustit (v EN verzi) a zjistit, jestli je po tom opravdu poptávka. Zvážit propojení či aplikaci pro LinkeIn (asi největší databáze CVček na světě).

Možná by se dal projekt rozšířit na hledání nejen lidí na občasnou výpomoc, ale i na dlouhodobou spolupráci – trvalé rozšíření týmu o nového kolegu či společníka. Proč? Najdou se schopní lidi, kteří by chtěli podnikat ale nemají na to dostatek času, odvahy, nápadů.. Tohle by pro ně mohla být cesta jak si k podnikání čichnout.

Hodnocení: 40 %

21days (wireframes, web)

Problém: „Chci se odnaučit kouřit/naučit hrát na klavír/… ale nevím jak a nemám dostatečnou motivaci.“

Řešení: Webová a mobilní aplikace, vám s tím bude 21 dní pomáhat.

Příjmový model: 1. Prodej premium verze aplikace profesionálům (učitelé, trenéři, koučové, …). 2. Prodej předpřipravených programů (návody jak něčeho dosáhnout) vytvořených profesionálními uživateli.

Komentář: Líbí! Líbí se ti to jako nápad. Líbí se mi tým, který za tím stojí. Líbí se mi, že mají zmapovanou konkurenci. Líbí se mi byznys potenciál. A hlavně – líbí se mi, že je za tím potenciál platformy (provize z prodeje programů, které bude vytvářet někdo jiný). Každý člověk má svůj sen (lépe puttovat, začít hrát na kytaru, mít vymakaný břicho) ale neví jak nebo nemá dostatečnou motivaci. Nevím jestli to bude opravdu fungovat (jestli mne to na kytaru opravdu naučí), ale já bych si to koupil!

Doporučení: Myslím, že klucí mají jasno, je třeba to už jen zrealizovat a prodat :o)

Hodnocení: 70 %

Update: překopaný business plán

GPS social game

Problém: „Baví mne hry a pobyt venku. Hrát na schovku mně ale už neba.“

Řešení: Hra s využitím GPS, mobilních telefonů, reálných hráčů v terénu (ve městě, v přírodě). Hra nabízí interakci mezi hráči (např. virtuální okradení při přiblížení hráčů), mezi předměty (nakoupit aj.) a to zejména v závislosti na lokalitě hráče. Cílem hráče je splnit nějakou misi, která má dané úkoly.

Příjmový model: Herní doplňky (lepší zbraň třeba) a zajímavě tvořená reklama (Kup si hama u McD pro splnění této mise).

Komentář: Zajímavý koncept, trošku mi to připomíná vylepšený geocaching. Autoři hru přirovnávají spíše ke hrám GTA či Mafia, ve kterých hráč také plní nějaké úkoly – nicméně tato hra je v reálném prostředí a interakce s ostatními hráči hru zpestřuje. Takže mně to připomíná spíše World of Warcraft v reále. Možná bych si to zahrál cestou do práce, možná bych to zkusil někdy s kamarády o víkendu, ale nedokážu předjímat jestli by mne to chytlo (spíše ne). Pro starší to asi nebude a ti mladší raději sedí u počítače.
Pozor – toto je první projekt, který na IPO48 nehledal developery/designery, ale lidi z byznysu a z marketingu!

Doporučení: Nemám – v tomto se ani trošku nevyznám, ale pocitově jsem spíše skeptický. Což jsem ale k WoW byl taky :o) Takže pokud tomu autoři věří, tvorba prototypu není extra náročná, tak to prostě spusťte. Rozhodující by (kromě hratelnosti) mohla být strategie na získávání dalších hráčů (v závislosti na tom, kolik mají do začátku peněz) – třeba tak, aby hráči do hry přemlouvali své známé :o)

Hodnocení: ?? %

Advertisements

14 thoughts on “Zhodnocení startupů na pražském IPO48 (díl 1.)

  1. Pingback: Tweets that mention Zhodnocení startupů na pražském IPO48 (díl 1.) « Petr Ocásek -- Topsy.com

  2. S tym cloudom sme sa mozno uplne nepochopili, ono to nebude rovnake ako vsetky „ostatne“ cloudy, bezim na IPO48, ked tak sa stav prosim u nas pri stole a radi to vysvetlime lepsie. (sme na druhom poschodi pod tabulou, zabudol som cislo miestnosti).

  3. Petre, mluvis mi uplne z duse…

    Na cely stream jsem se proste nedokoukal (z casti i proto, ze jsem musel domu na Moravu). Koukat na cely stream ale proste neslo. Uroven prezentaci, uroven anglictiny u vetsiny prezentujicich byla naprosto tristni :/ Je tohle zpusob jak mluvit o „vlastnim diteti“? Nekdy jsem se az musel stydet. Je vecna skoda, ze tenhle zaklad naprosta vetsina tech, ktere jsem videl, totalne podcenila (zkusit si to alespon jednou na necisto, poradit se s nejakym marketerm, nebo alespon s nekym, povazuji za must-have).

    Ale hlavne: u vetsiny projektu jsem vazne postradal zakladni odpoved na business model a jednoduchou ukazku -„show me the money“ (ackoli musim rici, ze v kratke prezentaci to proste nekdy nejde uplne jednoduse – nicmene zakladni model by mel umet prezentaujici popsat V PAR VETACH a LOGICKY).

    Proste uprimne receno, nektere napady ZAJIMAVE, ale ze bych nasel jasne zarici hvezdu, to BOHUZEL NE.

    Muj favorit a jediny globalni idea s vaznou sanci na letosni vitezstvi je pro me taky 21 DAYS! 🙂

    Disclaimer:
    1) je dobre uvest, ze jsem (zatim) zadny svuj start-up nerozjizdel a pokud jsem se podilel na nejakem rozjezdu, vzdy to bylo v ramci nejake korporace (media, zejmena on-line reklama), takze muj komentar nemusi byt uplne relevantni. Nicmene i podle postu Petra, chci napsat, ze Petr neni jediny, kdo ma k tomu tak kriticky pristup.

    2) zaroven je nutno rici, ze osobne drzim palce ex-kolegovi Tomasovi Mrkvickovi (ktery opravdu NENI hlavnim strategem skupiny Ogilvy & Mather nejakou nahodou). Ostatne jeho sance vysoko jsem videl uz pred zapocetim IPO48. Kazdopadne je fer uvest, ze se zname a proc mu taky tak trochu fandim 🙂

  4. Pingback: Zhodnocení startupů na pražském IPO48 (díl 2.) « Petr Ocásek

  5. Ano, ale za většinu problémů start-upů může organizační schéma IPO48 – a hlavně limit na 100 účastníků.

    Akce se asi měla udělat pro více lidí. Jelikož spousta zakladatelů start-upů jsou víceméně tech. lidi. Jsou naprosto vynikající a úžasní v tom co umí, ale taky v životě nedělali nic jiného.

    Takže se logicky ani neodprezentují dobře – protože nedělali nikdy marketing.

    Pak nezformují tým 3 a více lidí – protože nejsou ani manažeři.

    Vymýšlejí hračky, nedělají průzkumy – takže většinou netuší, co ten trh chce/potřebuje.

    Business model dohromady taky nedají – protože úkolem programátorů a designerů není prodávat ani se zabývat prodejními strategiemi…

    Takže ve finále…

    …celkově bude šťastný ten, pro nějž to v neděli večer neskončí a bude mít šanci pokračovat. Vydělat peníze mohou momentálně tak 2 nebo 3 projekty. Víc asi ne.

    • Mirku, pravda je, že mnoho týmů pochopilo ten víkend jako hackaton (ukažme světu co dokážeme za víkend naprogramovat). Pravda je, že organizátoři mohli od začátku lépe propagovat, že cílem je ukázat světu: „Náš nápad, řeší reálný problém X zákazníků Y, kteří jsou za něj ochotni zaplatit. Za víkend jsme jsme stihli zrealizovat to a to.“ Nicméně, již v pátek večer jsme se s mentory dohodli na tom, že budou intenzivně startupům vysvětlovat proč na té akci vlastně jsou. Což se, zdá se, většinou povedlo. Uvidíme dnes večer.

      K počtu účastníků – lidé co na té akci jsou, byli vybráni organizátory ze všech přihlášených. Hlavním klíčem byla hlavní kompetence přihlášeného. Snahou tedy bylo namíchat vhodný mix účastníků.

      Jinak ve výsledku, co řekne v neděli porota je jedno. Pokud ten startup bude svému projektu věřit, může na něm pokračovat a třeba nás jednou všechny překvapí. Takže v neděli „nikdo nekončí“, pokud nebude on sám chtít.

  6. Pingback: Zhodnocení startupů na pražském IPO48 (díl 3.) « Petr Ocásek

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s