Jsem pro placené školné – stejně jako Baťa

Baťa ve svých školách měl (např.) tato pravidla:

  1. Nic není zadarmo, studenti si toho pak neváží – školné bylo nastaveno na 1,- Kč denně (studovalo se večer, přes den byla placená praxe s platem kolem 100,- Kč)
  2. Je vyžadována finanční soběstačnost studentů, není žádoucí jejich zadlužování
  3. Studenti jsou vedeni k hospodárnosti – musí si každý měsíc odložit 5,- Kč do spořícího fondu (úročeného 10% ročním úrokem)

A jak to hezky fungovalo. Mohlo by podobně fungovat i dnes?

Asi před deseti lety jsme s přáteli na jedné pražské univerzitě založili studentskou unii. Nějaký čas jsme pobyli v akademickém senátu, organizovali všelijaké akce. Netrvalo dlouho, aby nás nezájem naprosté většiny studentů (a většiny vyučujících) o jakékoliv kvalitativní zlepšení studia přesvědčil o nutnosti placeného školného. Dva hlavní důvody jsem spatřoval:

  1. v nutnosti nastolit vztah “zákazník – dodavatel”, aby byla motivace na obou stranách (u studenta i školy)
  2. v konfliktu řízení, kdy CEO univerzity (tedy rektor) je placen shora (a ještě k tomu podle počtu studentů) ale volen zdola

Že to funguje jsem si vyzkoušel 2,5 roku na Open University. Soukromá škola není závislá na ničem jiném než na doporučení svých studentů. A ti ji doporučují ostatním, kteří si ji financují ze svého nebo si vezmou půjčku třeba v bance, kde má OU domluvené výhodné financování pro své studenty. A když tito studenti dostudují a stanou se manažery, financují svým zaměstnancům studium na téže škole. Zaplatili byste svým zaměstnancům stádní VŠ kterou jste studovali?

Státní VŠ nejsou ani dnes zadarmo, vzpomeňte si na zkratku TCO nebo na náklady uniklé příležitosti. To mi za špatný diplom přijde hodně vysoká cena. Přesto se studenti bouří, že nechtějí platit 6 tis. Kč za zápisné nebo 10 tis. za semestr. Že to je hodně. Stačí se podívat na studentský vozový park snad před jakoukoliv VŠ, na jejich chytré telefony atp. a poznáte, že na to “důležité” si peníze najdou. (A tyhle studenty financujete i vy).

Stejně tak pro financování (zejm. nevýzkumných) VŠ nemůže být rozhodujícím kritériem počet studentů, ale to je zase z jiného soudku.

Související odkazy:

Tento článek je kritikou systému financování – neberte jej jako kritiku státních VŠ – oni za současný systém financování nemohou (i když minimálně polovině to vyhovuje a kvalitativního srovnání se bojí), oni se jen přizpůsobili tomu, k čemu jsou motivovány.  Jsou totiž takové, které mají upřímnou snahu – takový pocit mám třeba právě z Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně.

PS: Aby bylo jasno – jsem pro zavedení (alespoň) symbolické spoluúčasti na školném, třeba tak jak to navrhla současná vláda. Se systémem stipendií, s podporou praxe a možnosti výdělku během studia. A také se zveřejňováním informací, které pomohou studentům se zodpovědným výběrem vhodné školy a oboru, např. procento těch co dostuduje, procento absolventů, kteří do 2 let od ukončení studia pracují ve svém oboru atp.

7 thoughts on “Jsem pro placené školné – stejně jako Baťa

  1. Pingback: Tweets that mention Jsem pro placené školné – stejně jako Baťa « Petr Ocásek -- Topsy.com

  2. Já jsem taky pro školné, ale relativně malé (těch 10 000 Kč na semestr nebo dokonce méně) a s půjčkami.

    Myslím, že tím způsobem by se dalo dosáhnout těch pozitivních efektů (větší motivace a účast, neprotahování studia, dřívější setkání s praxí ve formě práce za studia) bez těch negativních jevů (nedostupnost vysokého studia pro chudé).

  3. Vela studentov je na vyske lebo im ju financuju rodicia a oni si chcu uzit studentsky zivot. Keby sa to spoplatnilo realne to na cast z nich vplyv mat nebude (spoplatnenie pocitia ich rodicia a nie oni) a na cast z nich to bude mat katastrofalny vplyv (nebudu si moct dovolit studovat).

    Rozumne riesenie by bolo keby si tu vysku naozaj museli zafinancovat sami studenti. Ci uz pozickami alebo si postupne studium “odrobit” vo volnom case. Kym totiz clovek dostava cokolvek zadarmo vazit si to nebude.

  4. Dokud nebudou školy zprivatizovány (a zbaveny dozoru ministerstva a dalších obludných úřadů), aby byly vystaveny skutečné konkurenci, jak v oblasti vzdělávání, tak výzkumu (státní granty jsou jen promrhané peníze), tak je celé školné zcela zbytečné a nesmyslné.

  5. Quién sabé . Já nevím . Nejsem již studentského věku , ale přesto , že se živím všelijak , tak bych chtěl studovat , ať již v denním , či dálkovém studiu , na filosofické fakultě , institut iberoamerických studií , mezoamerikanistiku . Jenže. když půjdu do denního studia, nic nevydělám a přesto musím platit vše a ještě se učit a k tomu mi ještě přibude placení za školné. Nebo dálkově , ale stejně,, zbyde mi na výdělečnou činnost jen 10 prac. dní a zbytek jde na studium . A z těch deseti dní musím zaplatit to , co doposud a k tomu školné. Takže díky této okolnosti , totiž zavedenému školnému, nebudu moci jít ani dálkově na filosofickou fakultu a stuodvat, co mne baví. Takže jediné , co mohu udělat, je : opravit chatu , přestěhovat do ní vše z bytu , prodat byt , to mi naprosto zminimalisuje náklady , pak jít na pracák a předstírat jako italský dělník (co v létě stávkuje a v zimě hledá práci) a vydělávat i tak , jako dříve, ale jen na sebe kašlat na vše . A pak budu mít trochu času i na školu a zbyde i na školné .
    Jinak díky této okolnosti již bych nemohl vůbec studovat (protože má “kdosi” dojem , že bych si toho jinal nevážil, byl bych rád , aby ten pán mluvil vždy jen za sebe, já si vážím každého dne a studuji neustále a snažím se , aby každý den stál za to).
    Pro mne je studium ne něčím , co mne snad uživí , či přinese zisk , ale zdrojem informací , jež potřebuji pro své bádání . Na tohle tento pisatel bohužel zapoměl , že prostě studium není jen na budoucí vydělávání peněz , ale na získání znalostí , potřebných třeba pro bádání další .
    Dost dobře nechápu , jak si představuje pisatel tohoto textu , že bych mohl někdo mít v budoucnu zisk ze studia indiánských středoamerických jazyků . To je dost naivní .
    Ale to takový člověk nemůže pochopit .

    • Dobrý den.. díky za příspěvek. Pisatel článek napsal právě proto, aby si přečetl jinak uvažující komentáře. Zamyslel se nad nimi a třeba změnil svůj názor.

      K Vašemu názoru – otázkou nezodpovězenou je, proč by vaše studium indiánských jazyků měli financovat všichni ostatní občané. Kdybychom (hypoteticky) udělali mezi lidmi referendum, kdo chce zvýšit daně proto aby vy jste mohl toto studovat, tipuji, že většina by řekla že ne. Proč by to tedy stát měl proti vůli většiny dělat? Ve chvíli, kdy v mnoha obcích chybí základní infrastruktura a státní rozpočet vypadá jak vypadá, si prostě dle mého názoru podobné věci nemůžeme dovolit.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s